Steeds meer mensen beveiligen hun woning met moderne IP-camera’s en alarmsystemen. Kies de juiste producten en houd altijd en overal een oogje in het zeil.

Aad Munsterman en Rob Coenraads

Met de opkomst van breedbandinternet en betaalbare IP-camera’s is het tegenwoordig een koud kunstje om je privédomein te beveiligen. Zet een bewakingscamera neer en stuur de beelden draadloos door naar een computer of mobiele app. Via simpele alarmsystemen laat je bovendien een alarm afgaan wanneer een inbreker een raam of deur forceert. Wat is er op het gebied van huisbeveiliging te koop? We informeren je eerst over IP-camera’s, waarbij we negen modellen aan de tand voelen. Verderop in dit artikel nemen we ook vier alarmsystemen onder de loep.
home security pexels photo 106399

MET INTERNET VERBONDEN

Als je meerdere IP-camera’s in je huis en tuin wilt plaatsen, is een betrouwbaar thuisnetwerk van groot belang. Via wifi of netwerkkabels sturen bewakingscamera’s namelijk livebeelden naar je door, zodat je de video’s bijvoorbeeld bekijkt in een app op een smartphone. Omdat deze apparaten voortdurend met internet in verbinding staan, zorgt dat voor een potentieel gevaar. Bij een rammelende beveiliging kunnen hackers heimelijk beelden onderscheppen. Om dat te voorkomen, wijzig je altijd het standaardwachtwoord van IP-camera’s en andere online huisbewakingsproducten. Beveilig netwerkapparatuur verder op routerniveau door een sterk wifi-wachtwoord te gebruiken en de firewall te activeren. Zo beperk je de kans op digitale inbrekers.

WELK GEBIED FILMEN?
Er zijn nogal wat IP-camera’s met verschillende specificaties verkrijgbaar. Breng eerst in kaart welk gebied je wilt filmen. Het is toegestaan om je eigen tuin te bewaken, maar dat vereist natuurlijk wel een weersbestendige behuizing. Vaak zijn buitencamera’s dan ook van aluminium. Hoe breder de kijkhoek, hoe groter gebied je kunt filmen. Voor een ruime tuin is een kijkhoek van minimaal 105 graden bijvoorbeeld geen overbodige luxe, terwijl je voor een toegangspoort prima uit de voeten kunt met een kijkhoek van pakweg zestig graden. Sommige IP-camera’s kunnen op afstand draaien (pan) en kantelen (tilt). Deze pan- en tilt-modellen draaien op een voet bijna volledig rond, zodat ze bijvoorbeeld met objecten meebewegen. Let hierbij wel op, want goedkope pan- en tilt-camera’s bieden vaak alsnog een beperkte kijkhoek. Verder kunnen veel IP-camera’s ook inzoomen, maar dat gebeurt meestal digitaal. Vanwege het wegvallen van pixels gaat dat ten koste van de beeldkwaliteit. Modellen met een optische zoom zijn weliswaar ook verkrijgbaar, maar normaal gesproken wel iets duurder.

BEWEGING HERKENNENstock photo cctv camera at night security monitoring 599610488
Veel IP-camera’s herkennen beweging via een passieve infraroodsensor, ook wel een pir-sensor genoemd. Zodra het apparaat beweging detecteert, start automatisch de opname. Op die manier filmt de IP-camera dus alleen bij verdachte omstandigheden. In de instellingen stellen gebruikers de gevoeligheid van de pir-sensor in. Dat is noodzakelijk, want bij een te gevoelige afstemming begint de IP-camera al te filmen bij bewegende boomtakken of een wapperende vlag. De betere IP-camera’s ondersteunen slimme bewegingsdetectie, waarbij de camera uitsluitend een geselecteerd gebied van het beeld op bewegingen controleert. De besproken Honeywell Lyric C2 is daar een goed voorbeeld van. Overigens verstuurt de camera bij bewegingsdetectie eventueel een e-mail of pushbericht op een smartphone, zodat je direct actie kunt ondernemen. Bepaalde modellen versturen een foto of video van de bewegingsdetectie direct mee.

HONEYWELL LYRIC C2
VIDEOKWALITEIT

Een belangrijke eigenschap van IP-camera’s is natuurlijk de videokwaliteit. Hoe hoger de resolutie, hoe beter je personen op de beelden kunt herkennen. Tegelijk nemen haarscherpe beelden meer opslagcapaciteit in beslag. Zeker wanneer je voortdurend opnamen maakt, is het wellicht slimmer om een exemplaar met een lagere resolutie te kiezen. Je kunt dan tenslotte meer videomateriaal opslaan. Veruit de meeste consumentenmodellen bieden tegenwoordig resoluties van 720p of 1080p. Meer pixels kan ook, maar daar betaal je wel meer voor. Voor bewakingsdoeleinden zijn full hd-beelden ruim voldoende, want hiermee krijg je objecten op een redelijke afstand goed op beeld. Voor vloeiende opnamen zonder schokjes is de verversingssnelheid interessant. De meeste modellen maken dertig beeldjes per seconde op de hoogst ingestelde resolutie. Bij een lagere waarde is de kans op lelijke schokjes groter. Veel modellen ondersteunen ook nachtzicht via infraroodverlichting. Dat is handig voor wie regelmatig donkere ruimtes bewaakt. Het bereik van dit infraroodlicht verschilt per IP-camera, dus houd daar vooral in grote (buiten)ruimtes rekening mee.

MICROFOON EN SPEAKER
Naast beeld wil je misschien ook geluid vastleggen, bijvoorbeeld om het apparaat als alternatieve babyfoon te kunnen gebruiken. Wens je geluidsopnames, kies dan een exemplaar met een geïntegreerde microfoon. In de instellingen activeer je eventueel geluidsdetectie, zodat je via een e-mail of pushbericht een waarschuwing ontvangt. Daarnaast kun je een IP-camera met een speaker overwegen. Daarmee kun je kinderen misschien op afstand geruststellen. Wie via de ingebouwde speaker terug wil praten, gebruikt hiervoor de mobiele app. Soms beschikt een camera ook over een luid alarm, handig om inbrekers weg te jagen.

OPNAMES BEWAREN
Vanzelfsprekend wil je de belangrijkste beelden opslaan. Dat kan lokaal, want IP-camera’s voor consumenten beschikken over een (micro-)sd-kaartlezer. Het voordeel hiervan is dat het apparaat de beelden evengoed bewaart indien de netwerkverbinding plotseling wegvalt. Kijk even in de specificaties welke opslagcapaciteit de IP-camera maximaal ondersteunt, want goedkope modellen hebben doorgaans een limiet voor het gebruik van (micro-)sd-kaarten tot bijvoorbeeld 32 GB. Een andere optie is dat je opnames via het netwerk op een computer of NAS bewaart. Zie voor de laatstgenoemde optie de workshop over Synology Surveillance Station elders in dit nummer. Bedenk wel dat de computer of NAS continu aan moet staan om de beelden op te slaan. Tot slot bieden bepaalde fabrikanten ook cloudopslag aan, zoals Netgear bij zijn Arlo-productlijn. Zonder extra kosten mag je zeven dagen opnames opslaan. Wens je meer opslagcapaciteit, dan zit daar normaliter een abonnement aan vast.

IP-CAMERA BEDIENENKLIKAANKLIKUIT IPCAM 2000

Nagenoeg alle fabrikanten leveren bij de IP-camera een mobiele app mee. Die werkt onder Android, iOS en in een enkel geval ook Windows Phone. Deze app helpt via een stappenplan ook bij de configuratie. Soms hoef je alleen een QR-code op de onderzijde van de IP-camera te scannen en het wifiwachtwoord op te geven. Vanuit de app bekijk je livebeelden, activeer je bewegingsdetectie en praat je via een eventuele speaker terug. Bepaalde merken leveren ook monitorsoftware mee voor gebruik op de computer. Het voordeel hiervan is dat je via een groter scherm meerdere IP-camera’s in de gaten houdt. Verder kun je ook rechtstreeks beelden op de computer opslaan.

ABONNEMENTSMODEL
Veel fabrikanten van IP-camera’s koppelen een structureel verdienmodel aan hun producten. Ze bieden gebruikers tegen betaling (extra) opslag in de cloud aan. Vaak krijg je een bepaalde opslagcapaciteit gratis of kun je beelden een beperkt aantal dagen opslaan. Mocht je dat belangrijk vinden, kijk hier dan even goed naar. Netgear biedt bijvoorbeeld een week cloudopslag zonder bijbetaling aan voor een maximum van 1 GB, maar er zijn ook fabrikanten die slechts een bewaartermijn van 24 uur hanteren. Lastig, want na terugkomst van vakantie wil je natuurlijk wel de beelden kunnen opvragen. Voor cloudopslag kun je dan ook niet om een betaald abonnement heen. Voor de Netgear Arlo Pro 2 kost dat 89 euro per jaar, waarbij een bewaartermijn geldt van dertig dagen.

Power over Internet

Sommige IP-camera’s hebben een ingebouwde accu, maar de meeste modellen sluit je aan op het lichtnet. Daarnaast zijn er ook nog Power over Ethernet-camera’s (PoE). Die ontvangen hun voeding via de ethernetkabel. Vanwege de beperkte stroomtoevoer zijn er dan meestal geen extra functies aanwezig. Toch zijn PoE-camera’s handig wanneer je op plekken wilt filmen zonder stroomtoevoer. Een voorwaarde is dat de switch in het netwerk overweg kan met PoE-apparatuur.

CONCLUSIE
Slechte IP-camera’s zijn nauwelijks meer verkrijgbaar. Nagenoeg alle modellen werken met een gebruiksvriendelijke app en bieden een resolutie van minimaal 720p. Voor binnengebruik is de Foscam R4 een absolute aanrader. Dankzij de hoge resolutie zijn objecten duidelijk herkenbaar en vanwege pan- en tilt-functionaliteit breng je alles gemakkelijk in beeld. Vind je de Foscam R4 te duur, dan is de prijsvriendelijke KlikAanKlikUit IPCAM-2000 een prima alternatief. Voor buitengebruik is de Foscam FI9928P een goede keuze, aangezien je middels pan- en tilt-functionaliteit een groot deel van de tuin kunt filmen. Bovendien is het nachtzicht met een bereik van zestig meter dik in orde. Als je een doeltreffend alarmsysteem wenst, dan biedt Eminent met de EM8617 OV2 een prijsvriendelijk model aan.

Eigenschappen IP-camera's

Foscam
R4