De Arlo Ultra 2 XL is een mooie toevoeging aan het assortiment beveiligingscamera’s van Arlo. Lees hier de review van de Ultra 2 XL, het topmodel van Arlo.

Met de Ultra 2 XL heeft Arlo een sterke troef in handen op het gebied van beveiligingscamera's. Arlo kennen we bijvoorbeeld van de Arlo Go2 en de met 4 sterren bekroonde videodeurbel. Tipje van de sluier: de beeldkwaliteit van de Ultra 2 XL is erg goed en Arlo heeft geluisterd naar feedback van gebruikers van Arlo-camera's, want de accuduur is sterk verbeterd. Lees de pluspunten en minpunten van de Arlo Ultra 2 XL bewakingscamera in onze review.

Beelden 7 dagen gratis terugkijken blijft
Overigens is het wel belangrijk te weten dat de gratis cloudopslagfunctie van Arlo blijft bestaan, ofschoon Arlo onlangs meldde dat deze per 1 januari 2024 zou verdwijnen. Gelukkig is Arlo hierop teruggekomen en kun je als gebruiker van een Arlo-camera ook zonder betaald abonnement zeven dagen aan beelden terugkijken. Een enorm pluspunt van Arlo, want veel andere aanbieders van beveiligingscamera's vragen hier geld voor in de vorm van een abonnement. Heb je trouwens een Arlo Base Station, dan kun je natuurlijk de opnames lokaal opslaan.

Ultra 2 XL verschil met Ultra 2
Voor het goed beveiligen van je woning is een goede buitenbeveiligingscamera bijna noodzakelijk. Arlo biedt meerdere beveiligingscamera's aan voor zowel binnen als buiten. Zo verscheen al eerder de geavanceerde Ultra 2 en ook de Ultra 2 XL is verkrijgbaar. Op zich is er niet heel veel verschil, maar wel een heel belangrijk verschil: de accuduur is sterk verbeterd en volgens Arlo gaat deze nu een jaar mee voordat je hem hoeft op te laden.

Arlo Ultra 2 XL specificaties
Voor veel mensen zal het prijskaartje van de Ultra 2 XL de aanschaf hiervan afschrikken. Hierbij is het wel belangrijk om te weten dat je voor 739 euro de starterskit in huis haalt met 2 Arlo 2 XL beveiligingscamera’s en een hub. Mocht je al een Arlo-hub hebben, dan hoef je alleen een Arlo Ultra 2 XL camera te kopen voor ... 369,99 euro. Let wel: de Arlo Ultra 2 XL beveiligingscamera’s kun je ook direct verbinden met wifi, maar dan wel met het 2,4GHz wifinetwerk. Je hebt dan geen Smart Hub nodig en de installatie is dan 2x zo snel.
De Arlo Ultra 2 XL heeft een gezichtsveld van 180 graden dat een breed perspectief geeft, terwijl de 12x digitale zoom en het verbeterde nachtzicht in kleur voor een gedetailleerde weergave zorgen, zelfs in het donker. Ook is hij 100% draadloos (want met enorme batterij) en weerbestendig, en is er de mogelijkheid om verbinding te maken met je smartphone om via Arlo Secure bewegingswaarschuwingen rechtstreeks op je telefoon te ontvangen. Bovendien kun je de beveiliging aanpassen naar eigen inzicht en behoeften, voor nog betere bescherming. De geavanceerde tweewegaudio met ruisonderdrukking en een ingebouwde sirene en spotlight met afschrikwekkende werking moeten ten slotte de beste bescherming bieden voor je eigendommen.

Design Arlo Ultra 2 XL
Qua kleur is de bijna 500 gram wegende Arlo Ultra 2 XL in het kenmerkende Arlo-wit verkrijgbaar. Met afmetingen van 12 cm x 6,4 cmm x 8,6 mm is de Arlo Ultra 2 XL camera geen kleintje, maar dat komt natuurlijk door de grote accu. Aan de voorkant van de waterdichte behuizing zitten de lens, led-lampen voor verlichting en twee statuslampjes. Aan de onderkant zit een knop waarmee je de behuizing eraf haalt en bij de accu kunt om hem eruit te halen en op te laden.

Arlo Ultra 2 XL installeren
In de doos van de starterskit bevinden zich twee camera’s, een smart hub, een acculader en twee montagesteunen. Met de meegeleverde montagesteunen kun je hem makkelijk vastschroeven. Het installeren van de Arlo Ultra 2 XL gaat vrij gemakkelijk, mede dankzij de gebruiksvriendelijke app Arlo Secure. Deze mooi overzichtelijke toont in het beginscherm je apparaten, veelal camera’s (ook evt. van de videodeurbel), die met beeld mooi onder elkaar staan; ook staat de gong (zonder beeld) er mocht je die hebben.
Binnen een paar minuten heb je hem aan de praat als je een beetje bedreven bent met dit soort apparaten. Eenmaal op zijn plaats richt je de camera op de zone(s) die hij in de gaten moet houden. Moet de camera worden opgeladen, dan moet je hem wel wat bewegen en dan kan het zijn dat de juiste zones niet meer in beeld zijn, zoals dat gebeurt bij mijn huidige Arlo-camera's. Bijkomend voordeel van de lange accuduur is dat je maar één keer per jaar dit opnieuw moet instellen.

Test Arlo Ultra 2 XL
De ultrabrede kijkhoek van 180 graden zorgt voor een goed zicht op en legt ook bewegingen vast als deze niet in de directe lijn van de camera staat. De 4K-video met HDR geeft uitstekende beeldkwaliteit waarop je veel details kunt zien, wazige video's behoren hiermee tot het verleden. Dankzij de 12x digitale zoom kan de camera (automatisch) goed inzooomen, maar zijn er geen 4K-opnames mogelijk. Wil je sowieso bandbreedte besparen, dan kun je ook opslaan in 2K.
Belangrijk is hoe de camera in het donker presteert en dat doet hij uitstekend, mede dankzij de geïntegreerde sterke schijnwerper en het nachtzicht in kleur. Je ziet heel duidelijk wanneer iemand in beeld komt en die persoon is ook goed te zien: in geval van een inbraak zijn deze beelden heel goed te gebruiken. Die schijnwerper raden we je overigens aan te gebruiken, ondanks dat dit de accuduur (flink) zal verkorten. Zo'n felle lamp zal ongenode bezoekers afschrikken en mocht je moeite hebben om in het donker het sleutelgat te vinden, dan helpt deze lamp je.
Over het geluid ben ik ook tevreden: via de luidspreker ben je goed verstaanbaar en een bezoeker is ook goed te verstaan dankzij de ingebouwde microfoon, neta zoals bij de videodeurbel.
Qua batterijduur: bij andere Arlo-camera's kwam naar voren dat de batterij al na een ruime maand opnieuw moest worden opgeladen. Vooralsnog moet de verlengde batterij van deze externe beveiligingscamera je een jaar lang bescherming bieden zonder hem op te laden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het gebruik en dus hoe je hem instelt.

Conclusie Arlo Ultra 2 XL
Als met al is de stevige Arlo Ultra 2 XL een uitstekende keuze als je op zoek bent naar een heel goede bewakingscamera: deze kabelloze en waterdichte camera kun je op veel plekken ophangen en laat ook in het donker heel scherp beeld zien. Tel daar de goede brede kijkhoek, zoomfunctie, schijnwerper, geluid en batterijduur bij op, en je hebt niet veel meer te wensen over... Alleen door de prijs krijgt hij een halve ster aftrek; mocht je ruim in het geld zitten, dan raden we je Arlo Ultra 2 XL al helemaal aan.

PCA best getest 328

4 en half sterren

Arlo Ultra 2 XL - 2-CAM starterskit (zie hierboven)