Steeds meer woningen zijn uitgerust met een videodeurbel. Wij testen de Arlo Videodeurbel: hoe gemakkelijk kun je deze installeren en gebruiken en hoe goed is deze?

Rob Coenraads

Arlo 2Een derde van de woninginbraken vindt plaats via de voordeur, daarom worden steeds meer woningen voorzien van een videodeurbel. Arlo heeft al jaren een mooi assortiment IP-camera’s en introduceerde onlangs zijn Videodeurbel waarvan je hier de review vindt.

Arlo Videodeurbel
Arlo scoort al meteen flinke pluspunten voor wat er allemaal in de doos van de Videodeurbel zit: behalve de bel zelf vind je namelijk o.a. een rechte en een schuine bevestigingsplaat (als je de bel in een hoek wilt plaatsen) en een transformator. Deze trafo hebben veel mensen nodig, want de Arlo-bel heeft 16 tot 24V nodig en niet elk huis heeft dat. Dat geldt overigens niet alleen voor deze Arlo-bel, veel andere bellen hebben ook een hoger voltage en dus een andere trafo nodig. Deze kun je overigens beter laten plaatsen door een elektricien. De rest kun je zelf, zoals het verwijderen van je oude deurbel tot en met het installeren van de nieuwe en het aanpassen van de huidige gong dankzij de meegeleverde power kit. En dat zelf doen gaat erg makkelijk, vooral dankzij de uitstekende Nederlandstalige app die je stap voor stap door de hele installatie leidt.

Specificaties en praktijk
De weerbestendige videodeurbel kan temperaturen tussen de -20 en +45 graden Celsius aan en heeft een witte behuizing met aan de bovenkant de camera en aan de onderkant de deurbel die omgeven is door ledjes. De camera heeft een opvallende beeldverhouding van 1:1, waarbij je kunt kiezen uit een beeldresolutie van 1536 bij 1536 pixels, maar ook lagere resoluties. Hij heeft een heel brede en ook hoge kijkhoek en beschikt verder over 12x digitale zoom, nachtvisie en HDR. Daarnaast kun je bewegingsdetectie met activiteitenzones instellen en maakt de camera onderscheid tussen mensen, dieren en voertuigen. Ten slotte beschikt hij ook over een sirene en tweewegcommunicatie.

Via het Arlo Smart-abonnement worden de beelden dertig dagen opgeslagen in de cloud, lokale opslag is helaas niet mogelijk. De eerste drie maanden zijn gratis, daarna kost dat € 2,79 per maand.

In de praktijk werkt dit allemaal goed: zo is de beeldkwaliteit echt goed en ontvang je bij beweging(en) of als er iemand aanbelt, een melding op je smartphone, ook als die vergrendeld is. Alleen zit er soms wat vertraging op de ‘lijn’. Ook de geluidskwaliteit is goed en helder, waarbij de Quick Reply Messages niet onvermeld mogen blijven: dit zijn teksten die vooraf zijn ingesteld om de ‘aanbeller’ bijvoorbeeld te informeren dat je eraan komt.

Prima videodeurbel met dito beeld- en geluidskwaliteit en (snelle) opnames. Tel daar de vele extra’s als de beltrafo en sirene bij op en je hebt een prima keuze.

Arlo Videodeurbel

Adviesprijs: € 199,-