Het is er dus toch van gekomen, ik heb Linux op mijn computer staan!

cinnamon 2

Karel Uilenburg

 

deel 2

Mijn vorige epistel was net de deur uit naar PC-Active, toen het eerste probleem zich voordeed. Het keuzeschermpje bij opstarten (Windows of Linux) Refind genaamd was verdwenen? Dus even gebeld met de ‘jongens’ van de (senioren helpen senioren) inloop en het probleempje was in no-time opgelost. Hoe…? Het had iets te maken met UEFI-instellingen begreep ik uit de herstelhandelingen.

Ik had ook nog een probleem met de printeraansturing (driver?), maar ook daarmee ben ik inmiddels alweer geholpen. Tijdens diezelfde ‘printersessie’ hebben we overigens ook meteen het update-systeem gefixeerd in versie 19.1 van Linux Mint en nu heb ik geen omkijken meer naar updates. En teksten als de computer niet afsluiten en dergelijke, daar ben ik nu gelukkig ook van af.

Mijn mail deed ik nog wel steeds met Office Outlook, maar ook dat is intussen omgezet naar het gratis mailprogramma Thunderbird. De mannen bij de inloop konden dat de eerste keer niet activeren omdat ik mijn wachtwoord niet bij me had. Maar ook dat bleek bij mij thuis een fluitje van een cent en zo kreeg ik al mijn (drie) mailadressen keurig onder elkaar, plus het adressenbestand dat ik meteen opgeschoond heb. Verbazend zo makkelijk als dat ging.

Dus nu zit ik er willens wetens alleen voor en heb het lef om (op mijn leeftijd) met een voor mij nieuw programma aan de gang te gaan en eens te kijken of ik alles kan vinden en begrijpen wat er van mij verwacht wordt. Oké, een mens is nooit te oud om te leren, dus vooruit met de geit. Starten met Linux en kijken wat ik daar tegenkom en kan begrijpen.

Nou deed ik veel met Microsoft Office, dus eens kijken of er grote verschillen zijn tussen dat programma en LibreOffice waarmee ik in Linux aan de slag ga. Laat ik maar eens simpel beginnen met een stukje tekst en het hele ritueel van maken/bewerken/opslaan/opzoeken en als bijlage toevoegen aan een mail, eens doorwerken. Overigens ben ik bij mailen geen ‘hobbels’ tegengekomen.

LibreOffice geopend en aan de slag om een Writer (Word) document maken en op te slaan. Even controleren, ik heb het schijnbaar zonder titel opgeslagen? Hee, dat is anders, dat wordt even zoeken wat er mis is gegaan. Wat blijkt, bij LibreOffice wordt het bestand zonder verder vragen opgeslagen als Doc1 (of een hoger getal natuurlijk) als je dubbelklikt of (te) snel twee keer achtereen klikt op Opslaan. Bij de eerste keer opslaan kies je dus beter Opslaan als. Logisch… maar waar Word blijft ‘vragen’ om een bestandsnaam, moet je dat bij Writer kennelijk nog eens bewust duidelijk aangeven. (kleinigheidje).

Bij het opslaan krijg je tevens de keuze tussen het Linux ODF-formaat of het gebruikelijke formaat voor een Microsoft Office document. Als je het document wil delen met anderen is de laatste mogelijkheid het handigst. Deze keuze kun je standaard maken door in het rolvenster Extra, Opties te kiezen en vervolgens onder Laden/Opslaan te kiezen voor Algemeen en daar, in het onderste menuutje in het rechter schermdeel, te kiezen voor Microsoft Office 2007-2013, bevestig met OK.

Mijn volgende stap zal zijn het overzetten van al mijn bestanden zoals foto’s, video’s en documenten.

Groetjes Karel, tot de volgende keer.

     

Woordenlijst 

  Libre Office 6 bestaat uit 6 hoofddelen:
    
  • Writer = Tekstverwerking                                                   
  • Calc = Excel                                                                     
  • Math = Berekeningen                                                         
  • Impress = PowerPoint                                                       
  • Base = Access (database)                                                 
  • Draw = Tekenen / ontwerpen maken     

 

Zie ook: Dagboek van een Linux-gebruiker, deel 1