“Wilt u de iPhone 12 ook verzekeren?”, vraagt de verkoper. Moet je het peperdure toestel wel verzekeren, of is dit geldverspilling? Aan de hand van zeven argumenten praten we je bij over de (on)zin van telefoonverzekeringen.

Onlangs verschenen de iPhone 12 en de iPhone 12 Pro van Apple. Deze toestellen kosten een flinke duit en de vraag is: moet je deze wel of niet verzekeren? In dit artikel vind je 3 redenen om hem wel te verzekeren en 4 redenen om hem niet te verzekeren.

iPhone 12 wél verzekeren: 3 redenen
1. Zekerheid
Niemand kan de toekomst voorspellen. Misschien laat je je gloednieuwe telefoon uit je handen glippen zodra je de winkel uitstapt, misschien ziet ie er over drie jaar nog net zo gaaf uit als toen je ‘m voor het eerst uit de verpakking haalde: wie zal het zeggen? Wie niet graag met onzekerheden leeft doet er dan ook verstandig aan spullen te verzekeren. Dat advies gaat ook op voor telefoonverzekeringen.
Op het moment dat je iPhone 12 (Pro) schade heeft opgelopen, sta je er op dat moment in ieder geval niet alleen voor. Je kunt namelijk de verzekeraar inlichten, het verhaal voorleggen en vervolgens de toegetakelde Apple-telefoon laten repareren, of je krijgt geld om een nieuw exemplaar op de kop te tikken.

2. Geen duizend euro op de bank?
Nog zo’n klassieker uit de verzekeringswereld die ook voor telefoonverzekeringen opgaat: verzeker alleen risico’s die je niet zelf wil, of kunt dragen. Wanneer je peperdure iPhone 12 morgen kapot gaat, heb je dan het geld om ‘m te laten repareren of om een nieuwe te kopen? Is het antwoord “nee”, dan is het wellicht verstandig om ‘m te laten verzekeren.
Aan wat voor reparatiekosten je ongeveer moet denken? Een compleet nieuwe iPhone 12 (met 64GB opslag) kost je € 909,-. Wanneer het scherm gebarsten is of totaal niet meer reageert, kun je er voor ongeveer € 300,- een nieuw display op laten zetten. Dat geldt ook voor de iPhone 12 Pro, al kost een nieuw exemplaar je wel meer: € 1159,-.

3. AppleCare+
Je houdt ervan of je gruwelt ervan, maar feit is dat Apple de touwtjes graag in eigen handen houdt: ook als het om telefoonreparaties gaat. Bij het aanschaffen van de iPhone 12 kun je daarom ook direct AppleCare+ afnemen, Apple’s eigen reparatieprogramma. Het grote voordeel hiervan is dat reparaties die buiten de garantie vallen flink goedkoper zijn bij andere reparateurs.
Een praktijkvoorbeeld maakt veel duidelijk. Stel, je laat je iPhone 12 kennismaken met de stoeprand en het hele scherm is kapot. Normaal gesproken kost het ruim € 300,- om dit te laten fixen, maar met AppleCare+ betaal je € 169,- plus € 29,- eigen risico. Netto ben je hierdoor dus ruim € 100,- goedkoper uit.

iPhone 12 niet verzekeren: 4 redenen
1. Dure premies en vage voorwaarden
Nog zo’n cliché uit de verzekeringswereld: lees ook de kleine lettertjes. De voorwaarden die verzekeraars hanteren, zijn namelijk lang niet altijd transparant. Wanneer je iPhone 12 total loss is, krijg je bijvoorbeeld geen nieuw exemplaar, maar de dagwaarde uitgekeerd.
Dat is voor jou vervelend, want je krijgt hierdoor vrijwel nooit hetzelfde bedrag als waarvoor je het toestel hebt gekocht. Veel verzekeraars keren 1 jaar na aanschaf bijvoorbeeld nog maar 60 procent van de aankoopprijs uit.
Let bovendien ook op de kosten. Niet alleen zijn sommige telefoonverzekeringen heel prijzig, de meeste aanbieders hanteren ook een (fors) eigen risico. In zo’n situatie moet je bijvoorbeeld alsnog tussen de € 100,- en € 200,- zelf betalen op het moment dat je iPhone 12 schade heeft opgelopen.

2. Niet onhandig of klunzig?
Het is wellicht een dooddoener, maar wel de waarheid: of je een telefoon moet laten verzekeren, hangt vooral van jezelf af. Ga je altijd netjes met je spullen om en heb je nog nooit een iPhone met gebarsten scherm gehad? Dan is het waarschijnlijk niet nodig om je kersverse toestel te verzekeren.

3. Misschien heb je al een verzekering
Veel mensen zijn dubbel verzekerd, meestal zonder dat ze het doorhebben. Heb je bijvoorbeeld al een uitgebreide inboedelverzekering? Grote kans dat je mobiele telefoon al onder de dekking valt, ook wanneer je de iPhone 12 buitenshuis laat kletteren.
Daarop voortbordurend: wanneer je momenteel een basis-inboedelverzekering hebt, is het kosten-baten technisch waarschijnlijk handiger om deze bundel uit te breiden met een all-risk-pakket. Dit is vrijwel zeker goedkoper dan een losstaande verzekering voor je iPhone 12. Tot slot is het ook verstandig om je (doorlopende) reisverzekering even te checken. In sommige gevallen ben je al gedekt voor schade aan je telefoon.

4. Duur
Uiteindelijk draait de keuze om wel/niet een telefoonverzekering af te sluiten vooral om geld. Wanneer je je realiseert dat een beetje polis zo tussen de € 100,- en € 250,- per jaar kost, je vrijwel altijd met een eigen risico te maken hebt en verzekeraars veelal dagwaardes uitkeren, kom je al snel tot de conclusie dat een telefoonverzekering meestal meer geld kost, dan dat het gaat opleveren.

Conclusie
Of je een telefoonverzekering voor je iPhone 12 moet afsluiten, hangt af van de omstandigheden. Neem je graag het zekere voor het onzekere en vind je het geen probleem om extra diep in de buidel te tasten? Dan kun je overwegen AppleCare+ af te sluiten, dat een schappelijke prijs rekent voor de extra service.
In de meeste gevallen is het echter niet nodig om je iPhone 12 verzekeren. Dat komt met name vanwege de hoge kosten van andere telefoonverzekeringen, niet-transparante voorwaarden en het soms forse eigen risico dat je uit eigen zak moet betalen. Voor de meeste mensen is het daarom waarschijnlijk verstandiger om te investeren in een screenprotector van gehard glas en een goede beschermhoes.

iphone 12 review 11