De Foscam X5 is een goedkope 5MP-beveiligingscamera met pan/tilt-optie voor gebruik binnenshuis.

Rob CoenraadsX5 4

De Foscam X5 is een witte beveiligingscamera voor binnengebruik. De camera wordt geleverd met een twee meter lange spanningskabel en adapter. De camera kan zowel staand of aan wand of plafond worden gemonteerd. De communicatie gaat via een RJ45 LAN-aansluiting of via wifi. De beeldopnames vinden plaats via een 5MP-sensor op sd-kaart of in de cloud met HD-, FHD- of QHD-resolutie en 15 fps. De camera werkt in samenwerking met de Foscam-app. Het beeld is 89 graden breed en kan op afstand bediend worden via de 350 graden pan/70 graden tilt-voorziening. Dit kan via een knop in de app of door het live-beeld te besturen. Voor in het donker zijn er vier infrarood-leds aanwezig die tot circa acht meter verlichten. Tweeweg audio is beschikbaar zodat gesprekscommunicatie mogelijk is.

Installatie
Voor de installatie moet een account worden aangemaakt. De installatie loopt via de Foscam-app door herkenning van QR-codes. De camera maakt gebruik van WPA-beveiliging en laat zich eenvoudig installeren in een gemixt Wi-Fi 3/Wi-Fi5+-netwerk.

Kunstmatige intelligentie
Via kunstmatige intelligentie (AI) kun je personen, dieren, voertuigen en pakketten detecteren, aan te vullen met gezichtsherkenning. Daarnaast kan persoonsherkenning op basis van een menselijke vorm door de camera worden gedetecteerd. Ook kan een monitor-schema worden ingesteld.

Detectie en Beeldopslag
Bij detectie van beweging en/of geluid wordt beeld opgenomen in de cloud en/of op de sd-kaart, met een opnameduur van zo’n 45 seconden. De geluidsdetectie is direct en de persoonsdetectie heeft wat tijd nodig of blijft uit. Het slot voor de sd-kaart (max. 128 GB) zit verstopt onder de lens. Voor de cloud-services (tegen betaling) maakt Foscam gebruik van Amazon Web Services (AWS), met veel verschillende functies en bewaartermijnen. Hij ondersteunt het Onvif-protocol voor koppeling met een NAS en je kunt hem koppelen aan Foscam Netwerk Video Recorders (NVR).

Praktijktest
Het beeld van de camera ziet er, voor deze prijsklasse en gebruik binnenshuis, ’s nachts redelijk uit tot goed overdag. In de nachtelijke uren geven de leds voldoende licht om tot over een afstand van zo’n vijf meter een herkenbaar persoon te detecteren.

Product:
Foscam X5

3 en half sterren