Beeld lijkt steeds belangrijker te worden, dus keken wij naar een creatieve set met drie full-hd-camera’s voor videomakers.

Aad Munsterman

Mevo Start 3pack 2

Om je videoproductie snel naar een hoger niveau te tillen, heeft Logitech for Creators de camera-kit Mevo ontwikkeld. Logitech for Creators is een merkextensie van het welbekende bedrijf Logitech. We reviewen de Mevo 3-Pack bestaande uit drie full-hd-camera’s, daarnaast worden er twee tafelstandaarden en een vloerstandaard meegeleverd. Met de Mevo Multicam-app vindt de algehele sturing van opnames op de telefoon/tablet of direct via livestreaming plaats.

INSTALLATIE
De installatie begint door de drie camera’s op de optionele standaards te schroeven en de usb-kabel te koppelen aan een optionele usb-hub met aparte voeding, zodat ze opgeladen worden. De camera’s hebben elk een accu die voor 6 uur opnamecapaciteit heeft. Op die manier kan de set dus ook op locatie worden gebruikt.
Vervolgens wordt de Mevo Multicam-app geïnstalleerd op de telefoon of tablet en geopend waarmee de (Engelstalige) installatie stap voor stap wordt begeleid. Er wordt een bluetooth-verbinding met de camera’s opgebouwd waarmee ze, via instellingen, aan het lokale wifi netwerk worden gekoppeld. Als op de opnamelocatie geen wifi aanwezig is, kan er via een 4G-LTE-hotspot op één van de camera’s gekoppeld worden, die dan een bridge vormt voor de andere camera’s. Hiermee is de basisconfiguratie uitgevoerd en kan er direct opgenomen worden in de kwaliteit 360p (2500 Kbps met 96 Kbps stereo) tot 1080p (20.000 Kbps met 128 Kbps stereo). De opname-resolutie kan voor opname op de telefoon/tablet, live en optionele sd-kaart apart ingesteld worden. Het geluid dat wordt opgenomen, kan vanaf een of meerdere bronnen worden geselecteerd. Optioneel kan aan een camera een losse microfoon gekoppeld worden via een 3.5mm jack of usb-c.

OPNAMES
De camera’s zijn voorzien van een F2.8-lens met Sony-sensor die garant staat voor een uitstekend beeld. De focus is fixed en de kijkhoek is 83,7°. Het beeld en het geluid worden automatisch geoptimaliseerd of kunnen met de hand worden aangepast. Voor video-overgangen zijn zes aanpasbare transities beschikbaar. Er is ook een Auto-director waarbij twee beelden geselecteerd kunnen worden waartussen automatisch wordt gewisseld. Verder is er nog Crop/Zoom-editing en een Action-menu voor verdere beeldaanpassingen. Tekst en plaatjes kunnen ook op diverse manieren worden ingevoegd.
Alle drie de beelden worden, in combinatie met het eindresultaat, getoond op de smartphone of tablet en kunnen handmatig via aantikken of via auto-director worden geselecteerd voor opname of uitzending. Daarbij kun je direct live gaan naar Facebook, Twitch, Youtube, Vimeo of RTMP.

Samengevat: een interessante videocamera- en editing-set met prima kwaliteitscamera’s. Neem wel even de tijd om, offline, alle ins en outs te leren en onder controle te krijgen. Aanvullende informatie is op internet te vinden in het Engels. Dit product is een aanbeveling voor de snelle videomakers.

Product: Logitech for Creators Mevo Start 3-Pack

Prijs: € 1149,99, extra camera € 499,99, tafelstandaard € 95,99
Pluspunten: