Met een slimme beveiligingscamera houd je je huis beter in de gaten. PC-Active legt uit waar je op moet letten en test zes camera’s.

de testRens Blom en Rob Coenraads

Beveiligingscamera’s zijn niets nieuws, maar worden wel steeds slimmer, completer én betaalbaarder. Voor een paar tientjes koop je een camera die met je wifinetwerk verbindt, waardoor je via de bijbehorende app overal ter wereld kunt kijken wat er thuis gebeurt. Duurdere modellen zijn kwalitatief beter en bieden meer functies. Waar moet je op letten als je nadenkt over het aanschaffen van een beveiligingscamera? Vraag je allereerst af waaróm je een beveiligingscamera wilt. Ben je bang voor (weer) een poging tot inbraak? Wil je je huisdieren in de woonkamer in de gaten houden als je op kantoor bent of lijkt het je juist fijn dat je kunt zien wie er wanneer thuiskomt en vertrekt? Als je duidelijk hebt waarom je een camera wilt, kun je concreter zoeken naar het model dat het beste bij je wensen én je budget past.

1 beveiligingscamera
BINNEN OF BUITEN?
Het merendeel van de beveiligingscamera’s is alleen geschikt voor gebruik binnenshuis. Je kunt ze dus wel op deuren en ramen richten, maar niet buiten ophangen. Camera’s die wel weers bestendig zijn, worden aangeduid met een IP­ certificering en zijn doorgaans duurder. De meeste buitencamera’s werken op een oplaadbare accu die een paar maanden meegaat. Dit is handiger dan een camera die alleen werkt met de stekker in het stopcontact, want buiten heb je doorgaans minder stopcontacten. Goedkopere camera’s voor binnen werken meestal alleen via de stroomkabel, terwijl duurdere modellen vaker (ook) een accu hebben. Belangrijk om te beseffen is dat een camera op een accu doorgaans niet continu kan opnemen omdat de accu dan snel leeg is. Als je 24/7 wil opnemen, ben je beter af met een model dat aan het stopcontact hangt.

2 beveiligingscamera 3BEELDKWALITEIT
De beeldkwaliteit van de beveiligingscamera is belangrijk, want je wilt goed kunnen zien wat er thuis gebeurt en wie er door het beeld loopt. Kies daarom een camera die minimaal in full­hd­ resolutie (aangeduid als 1920 bij 1080 pixels) filmt. Een hogere resolutie, bijvoorbeeld 2560 bij 1440 pixels, toont nog scherper beeld en dat is fijn als je wilt inzoomen om bijvoorbeeld onbekende gezichten te bekijken. Het blikveld van de camera maakt ook uit en wordt aangeduid met graden. Een groter blikveld betekent dat de camera een groter deel van de omgeving ziet. Een camera met een blikveld van 140 graden is met name buiten nuttiger dan een model met een blikveld van 105 graden. Om goede video­opnames in het donker te maken, gebruikt een beveiligingscamera doorgaans infrarood­leds. Zo ziet de camera  scherp en kun jij (meestal zwart­wit) video’s bekijken. Er is veel kwaliteitsverschil in de effectiviteit van de infrarood­leds, waarbij duurdere camera’s doorgaans betere nachtzichtopnames maken dan budgetcamera’s.

MEER FUNCTIES
Andere aandachtspunten zijn de verbindingsmethode( n) van de beveiligingscamera. Veel modellen werken alleen draadloos, via je wifinetwerk. Sommige ­ duurdere ­ camera’s hebben een ethernetaansluiting voor een stabielere bedrade internetverbinding via de kabel. Een deel van deze camera’s ondersteunt bovendien Power of Ethernet (PoE), waarbij de ethernetkabel ook functioneert als stroomkabel. Tweewegaudio is een andere noemenswaardige functie. Dit betekent dat de beveiligingscamera een microfoon en een luidspreker heeft. Belangrijk omdat jij in de app hoort wat er thuis gebeurt en in de app kunt praten, waarna je stem uit de camera klinkt. Zo kun je gezellig babbelen met de visite, de kat bestraffend toespreken of een inbreker laten schrikken. Vrijwel alle beveiligingscamera’s vanaf vijftig euro ondersteunen tweewegaudio. Hoe goed het in de praktijk werkt, verschilt echter per model. Over het algemeen klinken goedkopere camera’s blikkerig en zijn de microfoons minder geavanceerd, waardoor jij in de app minder duidelijk hoort wat iemand zegt.

3 beveiligingscamera 2SMART HOME EN ABONNEMENT
Een beveiligingscamera is goed te integreren in je slimme huis. Helaas zitten hier haken en ogen aan. Fabrikanten maken hun camera’s namelijk niet geschikt voor alle drie de grote smart home­platformen (Amazon Alexa, Google Assistent en Apple HomeKit). Zo werken Ring­camera’s alleen goed samen met het platform van moederbedrijf Amazon. Camera’s van Arlo, Eufy en Nest werken weer goed samen met Google’s platform. Een kleiner deel van de camera’s is (ook) geschikt voor Apple HomeKit. Een deel van de fabrikanten stelt bewust niet alle functies, waaronder het terugkijken van videofragmenten, gratis beschikbaar. Je hebt in dit geval een abonnement nodig, waar je maandelijks voor betaalt. De kosten bedragen gemiddeld een paar euro per maand. Als je alleen eenmalig voor de camera wilt betalen, is het verstandig om een model te kiezen met lokale opslag (via een basisstation of micro­sd­kaartje) of met een gratis volledige app.

317 slimme cameras qrcode 2

Scan de code voor
meer informatie
over camera’s en
privacy wetgeving

SOFTWARE EN PRIVACY
Een ander aandachtspunt is de software die bij de camera hoort. Bij vrijwel alle modellen hoort een gratis app voor Android en iOS, zodat je de camera op je smartphone en tablet kunt installeren en beheren. Een websiteomgeving is zeker niet standaard voor dit type product, wat voor sommige hobbyisten een nadeel kan zijn. Let hier dus goed op.
Ook goed om te weten is dat je je beveiligingscamera niet zomaar op de openbare weg mag richten. De openbare weg omvat de stoep, het fietspad, de autoweg en meer. In de wet is bepaald dat iedereen zich onbespied mag wanen op openbaar terrein, en dus mag jouw camera mensen niet in beeld brengen. Dit mag alleen als je een belangrijke reden hebt, bijvoorbeeld omdat je je auto in de gaten wil houden. Je moet de opnamefunctie dan minimaliseren. Zo kun je in de app van de camera aangeven welke delen van het beeld hij als het ware mag negeren.

CAMERA'S GETEST
We hebben zes beveiligingscamera's getest.

-5 beveiligingscamera