Wie naar een nieuwe gamemonitor speurt, heeft nogal wat keuze. Zo bestaan er grote verschillen in formaat, resolutie en schermtechniek. We bespreken de belangrijkste aandachtspunten en voelen drie interessante monitors van verschillende merken aan de tand.

Maikel Dijkhuizen, Aad Munsterman en Rob Coenraadsde test

Een beetje gamer gaat niet over één nacht ijs en zoekt een scherm dat de visuele hoogstandjes van videospellen in volle glorie laat zien. Naast alle grafische pracht spelen ook de prestaties van het scherm een belangrijke rol. Je hebt als fanatiek gamer namelijk niets aan visueel spektakel wanneer de beelden haperen of te laat op instructies van het toetsenbord, de muis of de controller reageren. Verdiep je daarom grondig in de belangrijkste specificaties en zoek een goede gamemonitor die bij je budget past.

gaming

IPS, VA OF TN?
Een gamemonitor heeft een IPS-, VA- óf TN-paneel. Deze schermtechnieken hebben elk zo hun voors en tegens. IPS biedt levendige kleuren en uitstekende kijkhoeken. De responstijd van IPS-panelen is in de afgelopen jaren verbeterd en ligt doorgaans op één milliseconde. TN-schermen leveren tegen relatief lage aanschafkosten een snelle reactietijd en hoge verversingssnelheid, waardoor games vloeiend ogen. Daarentegen zijn de kleuren en kijkhoeken vergeleken met IPS minder. VA-panelen onderscheiden zich met diepe contrasten, waarbij donkere beelden veel details laten zien. Een nadeel van veel VA-schermen was lange tijd de trage reactietijd, maar op dit vlak heeft deze schermtechniek een flinke inhaalslag gemaakt.

GHOSTING VOORKOMEN
Ghosting is in videospellen een veelvoorkomend verschijnsel en valt met name bij snel bewegende objecten op. Denk bijvoorbeeld aan een zichtbare witte streep die achter een voetbal ‘sleept’. Om ghosting te voorkomen, kies je een gamemonitor met een vlotte reactietijd. De snelste IPS-, TN- en VA-panelen hebben een responstijd van één milliseconde. Dit betekent dat een pixel slechts één milliseconde nodig heeft om van zwart naar wit (en weer terug) te switchen. Verder bevordert een lage input lag de gameplay, omdat je dan geen last hebt van onnodige invoervertraging. Met name tijdens competitieve (online) multiplayerspellen is dat prettig.

RESOLUTIE EN AANSLUITINGEN
Het is verleidelijk om een gamemonitor met een hoge resolutie te kopen, want je ziet dan op een korte kijkafstand veel meer details. Bedenk wel dat een hoge resolutie meer rekenkracht vergt van de grafische kaart. Veel gamers schakelen daarom terug naar een lagere resolutie van pakweg 1920×1080 beeldpunten, zodat ze aan de hand van een respectabele framerate zonder haperingen kunnen spelen. Wens je een schermformaat van 27 inch of groter, dan is 1920×1080 beeldpunten wat aan de krappe kant. De individuele pixels vallen in dat geval te veel op. Controleer vooral nauwkeurig welke resoluties en framerates de grafische adapter van de computer aankan. Verder zijn de aanwezige aansluitingen natuurlijk belangrijk. Een scherm aansluiten via hdmi of DisplayPort is het meest gangbaar. Soms is er voor het aansluiten van randapparatuur ook een usb-hub aanwezig.

REVIEWS

Gamemonitoren

CQ32G1 FTR v2 ster   iiyama 2   MSI 4