Ik gebruik Outlook en daar kun je een mailadres als Veilige afzender vastleggen. Toch blijven mails met die afzender regelmatig in de spambox terecht komen.

Waarom werkt dat niet en hoe is dat op te lossen?

Piet S.


Microsoft Outlook heeft functies om te bepalen of mail die naar de Inbox wordt gestuurd, spam is en deze vervolgens naar de Spambox of Junkbox te sturen, of bij correcte mail die in de Inbox te plaatsen. Hiervoor worden de Opties voor ongewenste mail gebruikt. Je komt daar via Start in de menubalk en dan Ongewenste mail (de afbeelding poppetje met verkeersbord, zoals hieronder).

Opties voor ongewenste mail 2Als je op de onderste Opties voor ongewenste mail klikt, krijg je het volgende scherm. Daarmee kun je de afhandeling van berichten voor de Inbox sturen.

Outlook opties voor ongewenste mail 2

 Via de tab Veilige afzenders kun je mailadressen vastleggen die als spam worden gezien, maar in feite veilige afzenders zijn. Maar let op: de mail komt eerst langs je mailprovider en die maakt ook gebruik van spamfilters. Daarbij wordt de mail gecheckt op spamkenmerken en als die boven een bepaald triggerniveau uitkomen, wordt de betreffende mail naar de Spambox gestuurd. Outlook doet daar verder niets mee, omdat daar alleen gekeken wordt naar de mail voor de Inbox! Als gebruiker kun je mail in de Spambox terugplaatsen of slepen naar de Inbox. Het via de rechtermuisknop selecteren van mails in de Spambox en vervolgens Geen ongewenste e-mail kiezen heeft in Outlook dus geen zin, omdat de mailprovider het bericht daar geplaatst heeft. 

XS4ALL GreenlistEr zijn mailserviceproviders waarbij je invloed kunt uitoefenen of bepaalde mail al dan niet in de Spambox terecht komt en dat is door gebruik te maken van de zogenoemde green- en blacklistopties. 
Een voorbeeld daarvan is XS4ALL. Je logt daarbij in via de web-interface via https://webmail.xs4all.nl en logt daarbij in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Rechtsboven zie je een tandwiel met Instellingen. Daarna zie je links in de lijst Greenlist en Blacklist. Met de Greenlist kun je mailadressen vastleggen van afzenders die je in je Spambox ziet verschijnen, maar geen spammers zijn. Er wordt echter geen garantie gegeven dat dit voor 100% werkt, omdat het alleen de classificatie verlaagt waarbij een mail als spam wordt aangeduid. Met de Blacklist kun je mailadressen of het gehele maildomein opvoeren die je in de Spambox wilt zien. Een mailprovider zal nooit mail direct weggooien, omdat er dan wel eens correcte mail kan verdwijnen waarvoor men niet verantwoordelijk gesteld wil worden. 

Omdat zowel de mailprovider als Outlook functies of opties hebben om spam af te handelen, is het voor de gebruiker lastig te bepalen waar wat plaatsvindt. Of je mailprovider de mogelijkheid heeft voor het gebruik van green- en blacklist, moet je op de website van de mailprovider kunnen vinden. 
Als die optie niet wordt aangeboden, dan is er geen oplossing voor en moet regelmatig de Spambox gecontroleerd worden op niet-spamberichten.