Van een bekende afzender belanden sommige e-mailberichten in het spamvak van mijn e-mailclient. Ik kan niet 1-2-3 een reden vinden waarom dat steeds gebeurt. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Marco van P.

John Vanderaart, HCC!vraagbaak en Rob Coenraads

Ergens in de ontvangstketen van je e-mailclient worden de ontvangen e-mailberichten beoordeeld, waarbij er ook wat spamtests zullen worden uitgevoerd. E-mailberichten kunnen dan, om allerlei redenen, het predicaat ongewenst krijgen.
Vraag 40269 afbeelding 1 2

Voor wat betreft ongewenste berichten is er wel het een en ander te fijnregelen. Kijk maar!

Ongewenst omdat de tekst in de onderwerpregel wat ongelukkige trefwoorden bevat. Ongewenst omdat de inhoud van het e-mailbericht als commercieel of ziekelijk wordt beoordeeld. Of ongewenst omdat de mailserver van dienst niet aan alle configuratie-/veiligheidseisen voldoet. Enzovoort...
mailNeem de tijd om eens goed naar zo’n ongewenst e-mailbericht te kijken. Kijk als eerste naar het e-mailadres dat naast de naam van de afzender staat. Best kans dat het daar al misgaat. En kijk vervolgens eens naar de onderwerpregel en de inhoud van het e-mailbericht. Maar goed, intussen kun je achter de schermen van de e-mailclient nog wel het een en ander fijnregelen. Mogelijk is het spamfilter wat losser in te stellen. Misschien kun je zelfs aangeven dat de e-mailberichten van bepaalde ontvangers altijd goedgekeurd dienen te worden.

 

.