Apple heeft  de winnaars van de App Store Awards 2023 bekendgemaakt. Lees hier welke 14 apps en games volgens Apple het beste zijn voor de iPhone, iPad, Mac, Apple TV en Apple Watch.

De App Store van Apple werd in 2008 gelanceerd, bevat momenteel 1,8 miljoen apps en wordt wekelijks bezocht door gemiddeld 650 miljoen mensen uit 175 landen en regio’s. Elk jaar kijkt het redacteursteam van de App Store naar welke apps en games in aanmerking komen voor de jaarlijkse App Store Awards. De winnaars van de App Store Awards zijn geselecteerd uit bijna 40 finalisten vanwege de technisch innovatie, de gebruikerservaring en het ontwerp van hun apps.

App winnaars App Store Awards 2023

iPhone-app van het jaar: AllTrails van AllTrails, Inc.
AllTrails biedt uitgebreide routebeschrijvingen voor een community van wandelaars, fietsers en hardlopers.

iPad-app van het jaar: Prêt-à-Makeup van Prêt-à-Template.
Prêt-à-Makeup is een levensecht iPad-schetsblok voor make-up, geschikt voor zowel professionele artiesten als dagelijkse gebruikers, waarbij een grote rol is weggelegd voor inclusiviteit en zelfexpressie.

Mac-app van het jaar: Photomator van UAB Pixelmator Team.
Photomator biedt tools die fotobewerking met behulp van machinelearning tot een gestroomlijnd en naadloos proces maken.

Apple TV-app van het jaar: MUBI van MUBI, Inc.
MUBI brengt bijzondere indiefilms en internationale documentaires bij je thuis. 
SmartGymvoor Apple Watch biedt een uitgebreide bibliotheek met oefeningen en routines, plus een betrouwbare rapportage over je conditie.

Apple Watch-app van het jaar: SmartGym van Mateus Abras.

Games
In de categorie games neemt Honkai: Star Rail voor iPhone je mee door een verhaal vol interessante personages en gevechten vol tactische mogelijkheden, terwijl Lost in Play de fantasie van jong en oud aanspreekt in een point-and-click-avontuur. Lies of P is een game met een prachtig ontworpen duistere fantasiewereld, en het schattige Hello Kitty Island Adventure van Apple Arcade is een game die zich afspeelt in een wereld waar vrienden maken het hoofddoel is.

iPhone-game van het jaar: Honkai: Star Rail van COGNOSPHERE PTE. LTD.
iPad-game van het jaar: Lost in Play van Snapbreak Games.
Mac-game van het jaar: Lies of P van NEOWIZ.
Apple Arcade-game van het jaar: Hello Kitty Island Adventure van Sunblink.

Cultural Impact-winnaars
De redacteuren van de App Store hebben niet alleen de beste apps en games voor iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV gekozen, maar ook vijf winnaars in de categorie Cultural Impact, die door middel van apps en games een positieve verandering teweegbrengen. De winnaars van dit jaar bieden een inclusieve en toegankelijke omgeving voor persoonlijke groei en leren, dragen bij aan een duurzame toekomst en bevorderen zelfreflectie en connectie over meerdere generaties.

Pok Pok van Pok Pok
Inclusiviteit staat voorop in Pok Pok, een digitale speelkamer waarin kleine kinderen spelenderwijs de wereld kunnen onderzoeken, ongeacht hun achtergrond of mogelijkheden.

Proloquo van AssistiveWare
Proloquo van AssistiveWare, een appontwikkelaar uit Nederland die al ruim tien jaar pioniert op het gebied van toegankelijkheid, maakt nieuwe manieren van communicatie mogelijk met tools voor augmentatieve en alternatieve communicatie (AAC).

Too Good To Go van Too Good To Go
Too Good to Go strijdt tegen voedselverspilling door gebruikers in contact te brengen met restaurants en winkels die onverkocht eten tegen gereduceerde prijzen aanbieden.

Unpacking van Humble Bundle
Unpacking is een mix van meditatieve puzzels die een positief en spiritueel tintje geeft aan bekende ervaringen van verandering en connectie.

Finding Hannah van Fein Games GmbH
Finding Hannah is een kleurrijke coming-of-age game waarin je voorwerpen opspoort in inclusieve en ontroerende verhalen die de kracht van healing en zelfontdekking laten zien.

Trend van het jaar
Apps reflecteren de cultuur en in 2023 waren gebruikers vooral gefascineerd door generatieve AI, die voortdurend beter wordt. Veel apps zijn dit jaar op verschillende manieren gebruik gaan maken van AI. Hoewel veel features nog in de kinderschoenen staan, konden gebruikers met deze technologie experimenteren en de voor- en nadelen ervan ontdekken. De redacteuren van de App Store hebben niet alleen de winnaars van de App Store Awards aangewezen, maar ook een collectie van generatieve AI-apps samengesteld waarin deze trend van het jaar tot uiting komt.

Apple Logo