HCC is de grootste en langst bestaande computervereniging van Nederland. De vrijwilligers die de online HCC-omgeving beheren, voelen zich thuis bij BIT. “We zijn allemaal knutselaars die het leuk vinden om problemen op te lossen en het naadje van de kous te kennen”, zegt vrijwilliger Bas van den Dikkenberg.

Mirjam Hulsebos

Bit 1 2

HCC is een vereniging waarvan het Verenigingsbureau zich in Haarlem bevindt. Hier werken enkele betaalde krachten, die onder meer verantwoordelijk zijn voor PC-Active, Verenigingszaken, de leden- en financiële administratie. Maar zoals bij elke vereniging draait het om de vrijwilligers. HCC kent verschillende Interessegroepen waar leden zich bij kunnen aansluiten. Die groepen hebben allemaal een eigen website en vormen een eigen groep binnen de vereniging. Bas van den Dikkenberg is een van de zes beheerders van Hobbynet, de Interessegroep die faciliterende diensten biedt aan de rest van de vereniging.

Kantoor bij BIT
HCC is al jaren klant bij de zakelijke internetserviceprovider BIT, gevestigd in Ede waar ook de datacenters staan. Bas: “We hebben een rack in BIT-2A waar 125 virtuele servers draaien die we zelf onderhouden. Iedere woensdag zitten een collega-vrijwilliger en ik bij BIT om werkzaamheden te verrichten. Omdat wij geen eigen kantoor hebben, mogen we gebruikmaken van de kantoorruimte van BIT. Dat is geweldig, want het voelt als één grote familie en we kunnen altijd even iemand vragen om mee te kijken als we ergens tegenaan lopen.”

Bit 2 2Modernisering mailplatform
De mailomgeving draaide tot voor kort elders en was hoognodig toe aan een grote upgrade. Er ontstonden geregeld problemen bij de synchronisatie van wachtwoorden, omdat de gebruikersgegevens in meerdere databases stonden. Bovendien voldeed de omgeving niet meer aan de huidige internetstandaarden. “En wij willen natuurlijk wel een honderd procent score halen op Internet.nl”, lacht Bas.

BIT bood een oplossing: een volledig door hen gehoste, redundant uitgevoerde mailserver met centrale LDAP-database. Bas: “Het was een gigantische klus om de oude mailservers te migreren naar de nieuwe omgeving. We hadden bovendien last van een typisch gevalletje van ‘krommunicatie’, om met Van Kooten & De Bie te spreken. Er was bij BIT wat fout gegaan met een document en dat leidde verwarring. We waren eerst heen en weer aan het mailen, maar in zo’n geval moet je elkaar gewoon even bellen. Want toen we elkaar spraken, was het snel duidelijk waar die verwarring vandaan kwam en was het probleem eigenlijk al opgelost.”

Gebruikers snel helpen
De migratie verliep daarna soepel, al kon daarmee niet worden voorkomen dat een aantal HCC-leden problemen kregen met hun mail. “Sommige mensen hadden nog een oude mailclient die niet beveiligd was”, weet Bas. “Dan kun je niet meer inloggen in de nieuwe omgeving. We hebben hen allemaal een oplossing geboden om beveiligd te kunnen inloggen. Ook waren er enkele leden van wie de mailbox niet goed was overgekomen van de oude naar de nieuwe omgeving. Dat losten we op door handmatig data van de oude harde schijf over te zetten naar de nieuwe omgeving. BIT heeft ons daar goed bij geholpen.”

Inmiddels zitten Bas en zijn collega’s alweer midden in een nieuw project: het uitrollen van nieuwe websites voor alle Interessegroepen. Een kleine 50 websites moeten worden omgezet naar een nieuwe versie van Joomla. “Een gigantische klus waarbij we ongetwijfeld tegen onvoorziene vragen gaan aanlopen. Dan is het fijn dat we iedere woensdag bij BIT zitten en met de mensen daar kunnen sparren.”

Bit 4 2Kennis en kunde
Bas van den Dikkenberg weet dat hij altijd een beroep kan doen op de techneuten van BIT. Zo is het in het verleden ook altijd gegaan. “We hebben een keer last gehad van een serie DDoS-aanvallen en we hebben ook eens een storageprobleem gehad. Beide keren sprong BIT bij om het op te lossen. En in coronatijd hebben ze ons geholpen bij het opzetten van een Jitsi-platform, zodat we virtuele bijeenkomsten voor leden konden organiseren.”

Bas vindt het prettig dat BIT bij dit soort situaties niet draalt, maar direct de helpende hand biedt. “En dat zonder dat we daar een factuur voor krijgen, want BIT is één van de sponsors van HCC. Die rol geven ze echt invulling, niet alleen door financieel iets te doen, maar ook door hun kennis en kunde ter beschikking te stellen op het moment dat wij daar behoefte aan hebben. Ze zijn gewoon een hele betrouwbare partner.”

Naast betrouwbaar is BIT ook eerlijk en dat is wat Bas misschien nog wel het meest waardeert: “Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als BIT iets fout doet, dan hebben ze er geen enkele moeite mee om dat gewoon toe te geven. Een houding die in een wereld die wordt gedomineerd door bonus-malus-contracten nog maar weinig voorkomt, maar die essentieel is om problemen snel te verhelpen. Daarom is die eerlijkheid wel wat ik misschien het meest aan BIT waardeer. Daar zit de kern van onze succesvolle samenwerking.”