Zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO verandert voortdurend, dus je moet wel bij de tijd blijven. Lees hier de beste lokale SEO-trends van 2023.

In het verleden zijn lokale bedrijven vaak weggekomen zonder de nieuwste trends op het gebied van lokale SEO te leren kennen. Tegenwoordig gaat elk bedrijf online. Klanten verwachten hun lokale bedrijven in de zoekresultaten te vinden. Als je er niet bent, mis je. Dus hoe versla je de concurrentie? In 2023 wordt lokaal zoeken meer dan ooit gefocust op de ervaring van je klanten. Dat betekent gesproken zoekopdrachten, optimalisatie van mobiele sites en altijd kijken hoe deze dingen de klantervaring beïnvloeden. Daarnaast zijn er nog meer lokale SEO trends die je in 2023 zeker moet gebruiken!

Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf (vaak afgekort tot GMB) is de laatste tijd een beetje ter sprake gekomen en doet er nu pas toe. Google legt tegenwoordig veel meer nadruk op zoekintentie. Ze tonen niet alleen resultaten op basis van trefwoorden, maar ook op wat ze weten dat een gebruiker zoekt. Wanneer iemand naar de beste makelaar zoekt, weet de zoekmachine dat de gebruiker niet op zoek is naar de beste makelaar. Google gebruikt zijn locatiegebaseerde informatie en toont de beste makelaars in de omgeving van die gebruiker. Dat zal verschijnen bij de resultaten van Google Mijn Bedrijf. Hoe belangrijk is dit voor lokale ondernemers? Onderzoek van een SEO bureau toont aan dat 49% van de lokale bedrijven elke maand meer dan duizend views op hun Google Mijn Bedrijf-vermelding zal hebben.

Video-inhoud
Veel van de zoekopdrachten die tegenwoordig worden uitgevoerd, zijn resultaten zonder klik. Veel van die zoekopdrachten naar lokale bedrijven worden beantwoord met Google Maps of Google Mijn Bedrijf. Anderen krijgen te maken met YouTube-video's die in de resultaten verschijnen. Forrester Research ontdekte dat video-inhoud 50 keer meer kans heeft om op de pagina met zoekresultaten te belanden. Consumenten houden namelijk van videocontent. Het maakt producten, diensten en bedrijven reëler voor hen in de virtuele wereld. Je video-inhoud kan vertrouwen opbouwen. Uit een onderzoek bleek dat 84% van de mensen een video noemde als onderdeel van hun recente aankoopbeslissing. Heb je zelf niet de kennis of benodigdheden voor het produceren van video-content? Het is dan slim om contact op te nemen met een online marketing bureau dat hierin gespecialiseerd is.

Gebruikerservaring
Dit is een geweldige manier om in 2023 vooruit te komen met lokale SEO. In mei 2020 kondigde Google aan dat het gebruikerservaringssignalen (UX) in zijn ranglijst zou opnemen. Dit betekent dat factoren zoals hoe snel je webpagina wordt geladen, hoe gemakkelijk het voor mensen is om door je site te navigeren om de inhoud te vinden waarnaar ze op zoek zijn, en hoe goed deze ervaring scoort op zowel mobiel als desktop, allemaal factoren zijn die een grote invloed zullen hebben op een de positie van de website op de pagina's met zoekresultaten van zoekmachines. Om dit voor bedrijven gemakkelijker te maken, heeft Google een tool genaamd Google Search Console. Daarin, aan de linkerkant van de pagina, bevindt zich een sectie met de naam Core Web Vitals. Ze hebben informatie opgenomen over hoe goed de UX van je website wordt beoordeeld door Google.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Roxtar