Een nieuwe lente, een nieuw geluid en een nieuwe, frisse website. De SeniorenAcademie zet de fysieke én digitale deuren wijd open, ook voor niet-leden van HCC. Wees welkom!   

Walter Wijnhoven


De SeniorenAcademie helpt senioren al meer dan 25 jaar op weg bij het gebruik van de computer, tablet of smartphone. Ook wie al de eerste stappen heeft gezet op de digitale snelweg, kan die kennis uitbreiden. De SeniorenAcademie zet de deuren nu ook uitnodigend open voor iedereen die (nog) geen lid is van HCC. Wil je ook bijblijven in dit digitale tijdperk of je digitale leven gewoon een stuk leuker maken? Sluit je aan bij de SeniorenAcademie van HCC en maak kennis met andere HCC-leden die je interesse in het digitale leven delen.

schermafbeelding 2

UPGRADE 
“We richten ons vooral op de actieve 50-plussers die volop meedoen met de digitale wereld en geïnformeerd willen worden over de nieuwe ontwikkelingen”, zegt Dick Elzinga, de kersverse voorzitter van de SeniorenAcademie. “Die ontwikkelingen gaan razendsnel. Bankieren, belastingen invullen, je rijbewijs verlengen, het gaat tegenwoordig allemaal online. Juist bij dat soort onderwerpen is het belangrijk dat senioren zelfredzaam en zelfstandig blijven. Wij helpen daarbij op een toegankelijke manier. Maar denk ook aan het sociale. Het is tegenwoordig zo makkelijk om snel contact met je kinderen en kleinkinderen te houden via bijvoorbeeld FaceTime of Skype. Je moet alleen net even weten hoe het werkt en wij geven mensen graag dat ene zetje. Het verrijkt echt je leven.” Na een periode van tien jaar als penningmeester is het voorzitterschap een nieuwe uitdaging voor Dick. “In mijn nieuwe rol is het vooral mijn taak om de vele contacten te onderhouden en dat vind ik erg leuk.” Dick speelt ook letterlijk een rol in de informatieve en zojuist gelanceerde promotievideo die gemaakt is over de activiteiten van de SeniorenAcademie. “En onze website is na een upgrade toegankelijker gemaakt voor mensen die geen HCC-lid zijn en voor wie alle terminologie nieuw is”, zegt Dick tevreden.  

   

SeniorenAcademie online:

Volg HCC!seniorenacademie via website en social media
 • Twitter: @SeniorenAc
 • Facebook: HCC!SeniorenAcademie
 • www.hcc.nl/sr

            

(ONLINE) BIJEENKOMSTEN 
De SeniorenAcademie organiseert maandelijks bijeenkomsten op vele locaties verspreid over het hele land. Er is altijd wel een locatie in de buurt. Dick: “Gelukkig kunnen we elkaar alweer vaker fysiek en veilig ontmoeten. Maar we treffen elkaar ook online waar we kennis uitwisselen en meer leren over nieuwe handige programma’s en apps. In mei en juni staan de bijeenkomsten in het teken van beeldbellen via Skype en van Google Foto’s, in juli staan cookies op het menu.” Online bijeenkomsten over beeldbellen via Skype zijn er nog op 26 en 27 mei van 9.30-10.30 uur. Online bijeenkomsten over Google Foto’s staan gepland voor 1 juni (19.30-20.30 uur) en 23 juni (13.30-14.30 uur). 

INLOOP DIGITALE HULP 
In samenwerking met bibliotheken en ICT-opleidingen organiseert HCC op een groot aantal plekken in het land ‘Inloop Digitale Hulp’. Ook de SeniorenAcademie is present. Hier zitten vrijwilligers en ICT-studenten klaar om te helpen met digitale vragen en problemen, los van de maandthema’s. Vanaf 1 juli zal er, zoals het er nu naar uitziet, meer ruimte zijn voor deze fysieke bijeenkomsten. De toegang is vrij voor HCC-leden en niet-leden mogen gratis binnenlopen om kennis te maken. In juni kan men alvast terecht op de locatie van het Zadkine Center in Rotterdam Katendrecht, een leerproject dat wordt georganiseerd door IT-studenten. Dat kan op elke woensdag in juni van 9.30-12.00 uur. Je kunt de SeniorenAcademie ook tegenkomen op veel seniorenbeurzen in het hele land en uiteraard als deelnemer aan een groot aantal evenementen die vanuit HCC worden georganiseerd.

   

Bestuur

Het bestuur van de SeniorenAcademie bestaat uit:

  • Dick Elzinga (voorzitter/mediazaken)
  • Ed O’Brien (secretaris)
  • Harrie de Kok (penningmeester a.i.
  • Rob Wolters (bestuurslid/coördinator locaties)
  • Colette Keuten (bestuurslid/projecten/vicevoorzitter)
  • Evelien Rook (bestuurslid/2e secretaris) 
  • Ton Ax (bestuurslid/mediazaken)
            

TELEFONISCHE HELPDESK 
Fysiek of digitaal: leden van de SeniorenAcademie zitten nooit om hulp verlegen. De website www.hcc.nl/sr is altijd bereikbaar. Hier kun je via de online HCC!vraagbaak 24/7 je persoonlijke digitale vragen stellen. Via de Telefonische Helpdesk is het mogelijk om telefonisch, overdag en in de avonduren, HCC-vrijwilligers te benaderen met je computervragen. En in de Kennisbank kun je zelf zoeken of je probleem al eerder aan de orde is gekomen, inclusief de bijbehorende oplossing uiteraard. Naast de Kennisbank is er een ‘videotheek’ met instructievideo’s, zoals over digitaal boodschappen doen, contactloos betalen, het maken van een digitaal fotoalbum of hoe je je rijbewijs online moet verlengen. Last but not least verschijnt iedere twee weken de nieuwsbrief Kort Nieuws.   

HCC-SENIOREN HELPEN SENIOREN 
Dick: “We hebben als senioren naast onze mobiele apparaten meestal ook nog andere apparatuur (zoals een pc) thuis, waaraan weleens wat hapert. Met zo’n apparaat wil je niet lopen zeulen, dat wil je het liefst thuis laten repareren. Voor dit doel zijn er HCC-vrijwilligers die op verzoek aan huis komen. Zij presenteren zich op onze website met hun specialisme onder de noemer ‘Senioren helpen Senioren’. Als je veel weet van IT en medeleden wilt helpen aan huis, dan kun je dat op de website laten weten. Je bouwt bovendien nieuwe contacten op, maakt vrienden en leert je medeleden kennen binnen de SeniorenAcademie. Nieuwe vrijwilligers zijn altijd zeer welkom!”

still 1 2

VRAAG VAN DE DAG 
De vernieuwde website presenteert ook een ‘Vraag van de dag’, met iedere dag een andere vraag (en het antwoord!) afkomstig uit de HCC!vraagbaak. Zo vroeg een vragensteller recent: ‘Ik ben van een oude iPhone overgestapt naar Android. Hoe kan ik mijn e-mailadres, en liefst ook mijn bestaande mailberichten, van iOS overzetten op mijn nieuwe smartphone?’ Andere vragen zijn bijvoorbeeld: hoe werkt de slaapstand in Windows 10, hoe maak ik een back-up van mijn e-mail, hoe werkt beeldbellen, hoe kan ik Excel upgraden naar de nieuwste versie, en: Help, mijn uitgaande mail werkt niet! De antwoorden zijn te vinden op de website!

still 4 2COMPULINKS 
Het is niet alles digitaal wat de klok slaat, want het gratis kwartaalblad CompuLinks wordt nog ‘gewoon’ thuisgestuurd. Dat gebeurt al sinds de eerste uitgave in 1995, toen het nog een zwart-wit stencil was onder de naam ‘CompuLeren’. Het blad staat vol met interessante wetenswaardigheden. Voorbeelden uit recente nummers zijn hoe je je het beste kunt wapenen tegen de trucs van digitale oplichters. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. Maar er is ook aandacht voor de vernieuwingen van Android 11 en voor handige tips om orde te scheppen in je fotoverzameling. En: hoe doe je langer met de batterij van je smartphone? Ook komen lezers alles te weten over navigatie van vroeger tot nu, met natuurlijk de populairste apps voor in de auto, op de fiets, tijdens een wandeling en in het OV. CompuLinks is een van de onderdelen van het lidmaatschap van HCC!seniorenacademie. Vraag een proefexemplaar aan via penningmeester@ seniorenacademie.hcc.nl ;

VRIJWILLIGERS 
Zo’n 150 vrijwilligers verzorgen op tientallen locaties bijeenkomsten als coördinator, presentator of helper. Zij zorgen als redactielid en correspondent dat het blad Compulinks blijft bestaan en op tijd wordt uitgebracht, dragen zorg voor de website en nieuwsbrieven, onderhouden de contacten met ICT-studenten en externe organisaties, bemensen de vraagbaak en vervullen alle andere incidentele en structurele taken. Nieuwe vrijwilligers zijn altijd zeer welkom! Je kunt je aanmelden door een e-mail te sturen naar secretaris@seniorenacademie.hcc.nl