Vandaag viert Twitter zijn 12de verjaardag van de #hashtag. Bekijk hier de populairste en belangrijkste hashtags van het eerste halfjaar, morgen zie je de meest memorabele ooit.

Via twitter kom je snel wat te weten als er iets in de wereld gebeurt. Via dit platform komen mensen met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan miljoenen anderen. De afgelopen jaren hebben hashtags er onder andere voor gezorgd dat belangrijke gesprekken op gang gebracht werden en soms zelfs de wereld veranderden. Tegelijkertijd zorgen hashtags er ook dagelijks voor dat mensen met gedeelde passies met elkaar in contact te komen, en dat grappige content makkelijk te delen is en razendsnel miljoenen mensen bereikt.

Belangrijke hashtags
Vandaag viert Twitter de 12de verjaardag van de hashtag, ook wel bekend als #HashtagDay. Om dit te vieren, heeft het platform een aantal belangrijke Nederlandse hashtags van dit eerste halfjaar onder elkaar gezet. Opvallend is dat #vacature weer in het rijtje staat. Hieruit kunnen we concluderen dat Twitter nog steeds een belangrijke rol speelt voor werkzoekende en werkgevende gebruikers. #bts en #rt blijven ook populair.
• #vacature
• #bts
• #rt
• #fvd
• #ajax
• #Amsterdam
• #Rotterdam
• #F1
• #Brexit
• #eurovision

Er is meer dan genoeg opzienbarend nieuws geweest in het afgelopen halfjaar. We hebben twee opvallende hashtags voor je op een rijtje gezet. De rest bewaren we voor einde 2019!

#PietPaulusma
23 jaar lang was Piet Paulusma dé weerman van SBS6, afgelopen februari werd het contract van de weerman niet hernieuwd. De zender wilde namelijk hun weervoorziening op een andere manier inrichten. Van de karakteristieke ‘oant moarn’ tot aan zijn warme uitstraling; televisiekijkend Nederland was fan. Op Twitter stroomden de steunbetuigingen binnen en veel kijkers wilden dat hij bleef. Het mocht helaas niet baten… Maar het schijnt dat de weerman inmiddels in gesprek is met Omroep Max. 

 

TW1

#Klimaatspijbelaars
Leerlingen van over heel de wereld maakten in maart dit jaar een grote vuist tegen de politiek door een dag te spijbelen van school. Zo probeerden de #klimaatspijbelaars anderen bewust te laten worden van de opwarming van de aarde en de gevolgen van deze klimaatverandering. Deze generatie is niet alleen maatschappelijk bewust, maar wist hun boodschap ook nog eens op een creatieve manier te verwoorden. Een trending hashtag was direct geboren. 

 tw2

#twitterspreuken

Naast het supporten van mensen, goede doelen en ga zo maar door leent Twitter zich ook als grappig platform. Zo gingen gebruikers deze week helemaal los via de hashtag #twitterspreuken. De bedoeling is om iets grappigs te maken van standaard Nederlandse gezegdes. Voor je het wist, was het hek van de dam.tw3