Fabrikanten als Samsung, Apple en Huawei komen ieder jaar - soms zelfs ieder half jaar - met een nieuw toptoestel. Met die vlaggenschepen weten ze altijd weer de aandacht op zich te vestigen. Maar wat is er nou eigenlijk nog voor nieuws onder de zon? En zijn de nieuwe toestellen niet veel te duur?

Martijn Vet

INTRO 2

Een nóg groter scherm! Oled in plaats van lcd! Een vingerafdrukscanner... Nee, gezichtsherkenning! Fabrikanten presenteren hun nieuwste en duurste smartphones nog altijd met overgave. De echte gadgetfreaks trekken de portemonnee toch wel. Maar hoe lang gaat dat nog door?

De topmodellen zijn inmiddels de ooit psychologische grens van 1000 euro ruimschoots gepasseerd; een toestel met het grootste scherm en het maximum aan opslag gaat in prijs daar al dik overheen. Om nog maar te zwijgen van de eerste toestellen met opvouwbaar scherm die onlangs werden geïntroduceerd. Of je even 2000 euro of nóg meer wilt neertellen!

Natuurlijk zijn de high-end smartphones krachtiger dan de beste computers van een paar jaar geleden en doe je er de hele dag van alles mee (wie heeft het nog over bellen?). Maar ook voor de helft van de prijs of nog minder heb je een toestel dat uitstekend presteert. En het wow-effect is inmiddels ook wel een beetje weg. De smartphone-evolutie heeft de afgelopen tijd niet al te veel schokkends gebracht. Waarom zou je dan na twee jaar je toestel vervangen als het prima vier jaar mee kan? Of is de verleiding om voor het nieuwste van het nieuwste te gaan toch nog steeds groot genoeg?

De stelling

 
Ik hoef niet meer steeds de duurste smartphone

Willem 2 kll 2

WILLEM
SCHÜNGEL

bedenker Checkout, een app die je helpt bewuster met
je smartphone
om te gaan


        

Marcel Debets 2

 

MARCEL DEBETS

zelfstandig journalist en content-
manager

 

"Ik zou mezelf zeker als een totale gadgetfreak omschrijven. Ik zit diep in het ecosysteem van Apple, vlieg met een drone en heb de afgelopen jaren genoeg techniek om me heen verzameld. Ik heb een iPhone 7 Plus en dat is voor mijn doen een ongekend oud toestel. Ik ben er destijds trouwens ook niet voor in de rij gaan staan. Voor die tijd kocht ik iedere twee jaar onmiddellijk het nieuwste toestel, maar inmiddels heb ik die behoefte niet meer. Ik vind de nieuwste toptoestellen echt exorbitant duur. Al die nieuwe features worden natuurlijk enorm opgepompt door de pr-machine en de keynotes alsof ze groundbreaking zijn, maar ik vind ze echt marginaal. 

   

"Elke keer wanneer er een nieuwe smartphone uitkomt, denk ik weer: dit is het ultieme toestel, beter kunnen ze niet worden. En toch is elke nieuwe iPhone een stap vooruit. De iPhone 5 vond ik de beste iPhone ooit, totdat de 6 uitkwam. En zo gaat het steeds met de nieuwe toestellen. Touch ID was destijds toch echt baanbrekend en ik moet zeggen dat ik Face-ID toch echt nóg meer waardeer.

Toen de iPhone XS Max uitkwam, ben ik toch weer gezwicht. Hij heeft me ook echt weer iets nieuws gebracht. Het is de eerste keer dat ik voor een toestel met een groter scherm heb gekozen. En ik heb er geen moment spijt van gehad.

“Het is lastig om te voorspellen voor welke nieuwe functies
ik écht meer geld zou betalen”

 

“Elke keer …
denk ik weer:
dit is het ultieme toestel…”

Of ik nu Face-ID gebruik of mijn vinger op de homeknop moet leggen, dat maakt voor mij geen enkel verschil, om maar een nieuwe functie te noemen.

Het is lastig om te voorspellen voor welke nieuwe functies ik écht meer geld zou betalen. Ik ben een heavy user: ik doe echt alles met het toestel, van filmpjes kijken tot boeken lezen, maar ik kan op dit moment niet echt iets bedenken wat ik mis.

Van mijn huidige toestel heb ik de batterij al eens vervangen. Nu zie ik dat de nieuwe  batterij ook alweer op 80 procent van zijn levensduur zit. Er komt een moment dat dat irritant begint te worden, dan moet ik beslissen of ik nog een keer de batterij ga vervangen of toch voor de bijl ga. Ik sluit niet uit dat ik toch de batterij nog een keer vervang."

 

Natuurlijk is het een flinke uitgave, maar als je nagaat dat je hem de hele dag bij je hebt en een groot deel van de dag voor allerlei denkbare taken gebruikt, vind ik het wel te rechtvaardigen. Bovendien komt het steeds zo uit dat ik het nieuwste toestel met een abonnement aan kan schaffen, daardoor hoef ik natuurlijk niet de uitgave ineens te doen.

Ik heb nog nooit een reparatie aan een smartphone gehad en ook de batterij nog nooit vervangen. Daarvoor heb ik ze gewoonweg niet lang genoeg.

Overigens ben ik het er diep in mijn hart echt wel mee eens dat de innovaties niet meer zo snel gaan. Zelf ik kom langzamerhand wel op een punt dat het niet meer vanzelfsprekend is dat ik komend najaar weer het nieuwste model aanschaf. Hoe dan ook volg ik altijd de ontwikkelingen en ben ik toch weer benieuwd waar ze straks weer mee komen."