In dit Rembrandtjaar komt op 12 maart het schilderij de Anatomische Les van dr. Nicolaes Tulp uit 1632 tot leven via een app waarmee je over de schouder van Rembrandt meekijkt.

Het is dit jaar 350 jaar geleden dat Rembrandt stierf en er wordt dus veel aandacht geschonken aan deze wereldberoemde Hollandse Meester. Eén van de topstukken in het Mauritshuis is het schilderij De Anatomische Les van dr. Nicolaes Tulp uit 1632 en dit museum heeft samen met Nationale Nederlanden via een app dit werk tot leven gebracht: je stapt namelijk digitaal het Anatomisch Theater van 1632 in om daar de collega-artsen van dokter Tulp én hun studieobject, het lichaam van Aris Kindt, te bestuderen. De app is vanaf 12 uur 's middags op 12 maart gratis beschikbaar in de Play en App Store.

Techniek
Veel Android- en iOS-smartphones die niet ouder zijn dan twee jaar hebben de beschikking over Augmented Reality. Deze techniek maakt het mogelijk om door middel van de camera de wereld te verrijken met virtuele holografische projecties. Deze worden in de fysieke wereld geprojecteerd en geplaatst, waardoor de gebruiker de interactie aan kan gaan met deze virtuele objecten. Een van deze projecties kan zo geprogrammeerd worden dat er een virtuele “portal” (ruimte) gevisualiseerd wordt. Door deze portal in de fysieke wereld te plaatsen, kan de gebruiker met een smartphone deze portal echt binnenlopen. De smartphone wordt gebruikt als een soort window (toegangspoort) naar deze virtuele wereld. Je kijkt dus door je smartphone met behulp van je camera naar deze virtuele wereld, waarin je volledig vrij kan bewegen en deze 3D wereld helemaal kunt ontdekken. Het grootste verschil met de techniek van virtual reality (VR) is dat de gebruiker geen bril draag waarmee deze volledig in een virtuele wereld zit en geen grip meer heeft op de fysieke wereld. Door gebruik te maken van de smartphone worden de holografische projecties gemixt met de fysieke wereld. De fysieke wereld wordt dus “augmented” met de holografische projecties.

Proces
Het doel was om een ervaring te maken, waarbij de gebruiker letterlijk het schilderij van Rembrandt instapt. Om het schilderij zo goed mogelijk te benaderen, zijn er look-a-likes gezocht van de hoofdpersonen en deze gescand met een 3D-scanner, bestaande uit 600 spiegelreflexcamera’s. Daarnaast is ook het oorspronkelijke theater in de Waag met een 3D-scanner vastgelegd. De scans zijn vervolgens samengevoegd, waarna 3D-modelers de juiste kleuren, texturen en licht hebben geven de personen en de ruimte. Aan het project werkten kunsthistorici van het Mauritshuis nauw samen met digital agency Capitola, de makers van de app. Op deze manier kon hun kennis van Rembrandt vertaald naar een app, die net als Rembrandt z’n tijd ver vooruit is.

Video
Bekijk hier de video van Rembrandt Reality.