Elk jaar geeft datarecoverybedrijf Ontrack een overzicht van waargebeurde verhalen over dataverlies. In dit artikel vind je de meest bizarre en uitdagende dataherstelopdrachten van 2018.

Ontrack is het grootste datarecoverybedrijf ter wereld en zij krijgen dus heel veel dataherstelopdrachten. Hier vind je de meest bizarre en uitdagende dataherstelopdrachten die de specialisten van Ontrack het afgelopen jaar onder ogen kregen.

1. IJsbeer-selfie

ijsbeer 1

De wereldberoemde natuurfotograaf, Audun Rikardsen, was op de Noordpool om zeehonden te fotograferen. Hij had een camera met zelfontspanner bij een wak in het ijs gezet. Op deze manier kon hij de perfecte foto maken van zeehonden, zodra deze naar boven zwommen om adem te halen. Er kwam echter een ijsbeer langs die nieuwsgierig was naar de camera-uitrusting. De beer snuffelde aan de camera en veroorzaakte een reeks aan foto’s voordat de camera in het ijskoude water verdween. Een jaar later keerde Audun terug naar dezelfde plek en vond hij zijn camera op 140 meter diepte terug met behulp van GPS en een onderwaterdrone. Toen bleek dat de geheugenkaart nog intact was, werden de experts van Ontrack ingeschakeld. Zij wisten de foto’s terug te halen.

2. De verwoestende brand

brand 1
Een enorme brand verwoestte een fabriek in Fiji en veroorzaakte miljoenen dollars schade. Een externe harde schijf met belangrijke bedrijfsgegevens werd uit de ruïnes gehaald. Het bedrijf schakelde twee andere professionele dataherstelbedrijven in, die tevergeefs de data probeerde te herstellen. De ingenieur van Ontrack kwam tot de conclusie dat de harde schijf zwaar was beschadigd door water en vuur. De binnenkant was verontreinigd met stof en vuil en het water had de printplaat gecorrodeerd. Daarnaast hadden de vorige herstelpogingen erg veel schade aangericht. De schijf was vies, bekrast en ondersteboven teruggeplaatst door de ‘specialisten’. Een ingenieur van Ontrack slaagde er wel in om de schijf te herstellen. De meest cruciale bestanden werden geëxtraheerd, waardoor de fabriek een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld kon besparen.

3. Incident nummer 13

Balkon nr. 13

Een klant uit Polen had pech toen hij tijdens een feestje vakantiefoto’s wilde laten zien op zijn mobiele telefoon. Hij stond op het balkon en toen hij een trekje wilde nemen van zijn sigaret,glipte de telefoon uit zijn hand. De telefoon viel 13 verdiepingen naar beneden. Hoewel hij zijn telefoon vond op het trottoir, was er van de telefoon weinig meer over. De specialisten van Ontrack konden alle data op zijn telefoon terughalen.

4. Niet leuk

Niet leuk 1

Eerder dit jaar was een grote brand bij een pretpark in Duitsland. De brand beschadigde een belangrijk datacenter en twee high-end servers. Meer dan 90 harde schijven werden naar Ontrack gestuurd. De harde schijven waren in slechte staat en het omhulsel was volledig gesmolten. Toch waren de ingenieurs van Ontrack in staat om een complete kopie te ontwikkelen van alle bestanden en de database volledig te herstellen.

5. Een ongewenst gebogen scherm

Gebogen scherm 1

Hoewel gebogen (curved) pc-monitoren een trend zijn, is dit bij een scherm van een laptop vrij opmerkelijk. Een klant liet per ongeluk zijn laptopscherm buigen toen zijn laptop vast kwam te zitten in de stoel van zijn auto. Alsof dit nog niet erg genoeg was, werd de machine ook nog blootgesteld aan water. Dit resulteerde in kortsluiting bij het moederbord. De specialisten van Ontrack zorgde ervoor dat de ssd werd geïsoleerd en werd aangesloten op een speciaal ontworpen interface van Apple. Maar liefst 100 procent van de data werd hersteld en Ontrack had wederom een tevreden klant.