In de SoftwareBus schreef ik al een aantal keren over het zelf maken van computergames en nu dus ook in PC Active. Dat doen we samen binnen het  Platform Gameontwerp, doe jij ook mee?

Rene Suiker

 

Zelf houd ik van boardgames en kaartspellen, waaronder bridge. Verder is mijn ervaring met computergames minimaal, maar ik heb het altijd wel leuk gevonden om zelf spellen te maken, o.a. met Basic en Scratch. En toen ik ook nog eens allerhande game engines ging ontdekken, leek het mij leuk om dit niet alleen te doen.

doolhof

Waarom een Platform GameOntwerp?

Computergames zijn hot. En CompUsers en ook HCC als geheel kampt met de vergrijzing van de achterban en we willen graag verjongen. Met computergames kunnen we misschien weer wat attractiever worden voor de jeugd. Bovendien is het is ook een leuke manier om jongeren en (groot)ouders samen te laten werken aan deze hobby. Nu behoor ik niet meer tot de jeugd, maar we moeten wel de jeugd erbij betrekken, zodat we hun invalshoek kunnen meenemen.

Inmiddels is er al wel Platform GameOntwerp die uit vijf mensen bestaat. Dat lijkt heel weinig en het is natuurlijk te weinig om de opvolger van Minecraft uit brengen, maar het is best een mooi begin.

Het is dus de bedoeling dat we als Platform elkaar helpen en van elkaar leren bij het maken van computer­games. Denk hierbij aan het demonstreren van games, het samenbouwen aan games of gewoon het uitpluizen van technische uitdagingen. Zo is het al een dingetje om met twee spelers asynchroon te spelen (bijvoorbeeld WordFeud), maar het is echt ingewikkeld om (zoals bijvoorbeeld bij World of Warcraft) met een groep mensen tegelijk in één game te spelen en interactief met elkaar bezig te zijn. En dat dan ook nog eens zonder een eigen server, want het moet wel in de hobbysfeer blijven.

Misschien dat we ooit nog eens een commercieel spel willen uitgeven, maar dan heb je naast het hele team dat de game maakt, ook nog een aantal mensen nodig die naar je juridische en commerciële aspecten kijken.

Wat heb je nodig?


Al eerder schreef ik in de SoftwareBus over welke rollen je nodig hebt in een ontwikkelingsteam. Ik herhaal ze doordat dit artikel nu ook in PC-Active verschijnt. Een uitgebreide toelichting vind je op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Computerspelontwikkeling

Hierin staat duidelijk dat je een heel team nodig hebt en dat er ook nog (belangrijke!) rollen betrokken zijn die niets met de ontwikkeling zelf te maken hebben. Als ik nu naar het huidige team kijk, dan zie ik dat we meer rollen dan mensen hebben. Gelukkig kun je als persoon meer dan één rol vervullen.

game changer 4775795 1920 2

 

  • Gameontwerper: bedenker van het spelen. Voor een origineel spel heb je iemand nodig met een heel creatieve geest en die ook gedetailleerd genoeg is om de spelregels e.d. uit te denken. Je wilt een gebalanceerd spel met voldoende uitdaging en de speler de kans geven om te winnen, maar de speler moet niet altijd te gemakkelijk kunnen winnen.
  • Artiest: maakt de grafische elementen van het spel, zoals achtergronden, personages en effecten. We hebben al zeker één artiest, maar kunnen er meer gebruiken.
  • Programmeur: schrijft de code, zorgt dat alles correct werkt en dat het spel ook vloeiend reageert op de interactie met de speler(s). We hebben één programmeur in het team; vaak werkt  één programmeur met diverse artiesten. Ook hier geldt weer dat we meer mensen kunnen gebruiken, maar één programmeur kan een goed werkend spel op leveren.
  • Levelontwerper: gebruikt de grafische elementen van de artiest om de virtuele wereld te creëren, zoals de gameontwerper deze bedacht heeft. Is aanwezig in het team.
  • Geluidstechnicus: geen game is compleet zonder muziek en geluids­effecten. Geluidseffecten maken het levendig en kunnen een game maken of breken: als er ontploffingen zijn, wil je geen piepje horen. Als het je hobby is om geluidjes uit je computer te toveren, voel je welkom.  versterken.
  • Tester: zorgt ervoor dat je iets te weten komt over de kwaliteit van het product. Testen is niet hetzelfde als gewoon het spel spelen: je bent betrokken bij alle aspecten van het product en je zoekt de grenzen op om te zien of het spel onder alle omstandigheden functioneert. Altijd handig als er een paar testers zijn.


Nu even praktisch


Programmeren HCC games 2HCC en ook CompUsers zijn landelijke groeperingen. Wil je met z’n allen iets doen, dan is het fijn als we zoveel mogelijk online kunnen doen en soms fysiek samenkomen. HCC!programmeren organiseert zes dagen per week (alleen zondag niet) online bijeenkomsten, en de vrijdagavond is bestemd voor het programmeren van games. Elke laatste vrijdag van de maand mag ik een deel van deze bijeenkomst mag ‘kapen om iets met dit Platform te doen.

De eerste bijeenkomst is op 31 januari gepland. We beginnen om 20:00 uur; kijk voor de juiste link op
https://programmeren.hcc.nl/

Wat gaan we dan doen?

In eerste instantie even kennismaken, kijken wat iedereen kan, waar de ambities liggen en wat we nog extra nodig hebben. We beginnen als een CompUsers-platform, maar de toegang is open voor alle HCC-leden. We zijn dus een groep van leden met een interesse in het maken van computergames en daarbij wisselen we kennis en ervaringen uit en verdiepen deze.

Tijdens de  HCC!kennisdagen (in 2025 vinden die plaats op 22 maart en 4 oktober, noteer ze in je agenda) en andere bijeenkomsten kunnen we dit ook presenteren door middel van lezingen en workshops. En we schrijven artikelen voor PC-Active.

Deze rol heb ik al die tijd vervuld en kan ik ook nog wel blijven doen, maar als er iemand vindt dat die dat beter kan, is dat uiteraard mogelijk. Ook hier is het zo, dat in elk geval een back-up meer dan welkom is.

Na de kennismaking en de rolverdeling kunnen we dan overleggen over welke projecten we willen oppakken. HCC!programmeren is natuurlijk al bezig met wat projecten en daar kunnen we bij aansluiten, maar we kunnen ook onze eigen projecten oppakken.

joystick 4321216 1920 2

 

Waar richten we ons op?


In eerste instantie begonnen we zo’n beetje met games voor de pc, maar in sommige tools kun je ontwikkelen voor meerdere platformen. Zo kunnen we onze games voor bijvoorbeeld de pc ook geschikt maken voor gebruik op een Android-telefoon of -tablet. Soms kan het ook met weinig moeite geschikt worden gemaakt voor Linux, Mac of iPhone. Er moet niets, maar we begonnen vooral voor de Windows-pc.

Waar werken we mee?

Met alle verschillende rollen heb je voor verschillende toepassingen ook verschillende tools nodig. We willen hier geen tools opleggen of opdringen, maar hier en daar werken we natuurlijk al met diverse gereedschappen. Op dit moment zijn de volgende programmeertalen al in gebruik:

  • Scratch
  • C# (in combinatie met Unity)
  • (Liberty) Basic

Maar ook andere programmeertalen lenen zich voor het maken van games (hoewel bijvoorbeeld COBOL wat minder voor de hand ligt).

We hebben nog niet direct artiesten in ons midden. Vooralsnog werd getekend met Paint3D en binnen Unity met Pro Builder. Geluidseffecten hebben we tot nu toe nog niet zelf ontwikkeld, maar binnen Scratch hebben we wel gebruikgemaakt van de reeds aanwezige geluiden.

In een eerder artikel schreef ik over Nuclino als optie om samen te werken aan game design. De conclusie was echter dat de gratis versie teveel beperkingen kende om voor ons zinvol te zijn, dus we moeten nog aan de slag om een geschikte tool te vinden om samen te werken. Op z’n minst moet een Game Design Document onderling gedeeld en bewerkt kunnen worden. SharePoint en Teams zouden hier geschikt voor kunnen zijn, maar dat zijn betaalde programma’s. Voor een club hobbyisten zoeken we natuurlijk liever naar (bijna) gratis.

Hopelijk zien we je op onze eerste bijeenkomst op 31 januari 2025 om 20:00 uur; kijk voor de juiste link op https://programmeren.hcc.nl/