Een aantal lezers mochten de Foscam V8EP 8 MP buitencamera testen. Lees hier de bevindingen van 3 testers.

ONDER REDACTIE VAN ROB COENRAADSfoscam intro 3

testpanel Michel Kierkels  Uitstekend beeld

De Foscam V8EP wordt geleverd zonder adapter. Op zich logisch, want hij heeft geen wifi en is daarom aangewezen op een ethernetverbinding waarbij PoE mogelijk is (100Mbit-RJ45). Handig is de bijgeleverde beveiligingssticker die bij camerabewaking verplicht is: is het voor ‘bezoekers’ niet duidelijk dat zij in beeld kunnen komen, dan kan dat leiden tot onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal.

Na aansluiting via een PoE switch klinkt de boodschap wired connection succeeded als teken dat de verbinding correct is. Via de QR-code op de camera wordt de smartphone-app geïnstalleerd. Dan is nog een (in de basis gratis) account bij Foscam verplicht en kan via dezelfde app geregeld worden. Het toevoegen van de camera is daarna een fluitje van een cent; zo nodig kan de duidelijke stap voor stap installatiehandleiding daarbij helpen.

3 FOSCAM VMS scherm detectie

Lokale opslag gebeurt op een micro-sd-kaartje (niet bijgeleverd). Je kunt dan continu opnemen, hetgeen bij een cloud-abonnement niet mogelijk is. Door de hoge resolutie van de beelden (3840 × 2160 pixels) is wel veel ruimte nodig. De camera heeft erg veel instelmogelijkheden. De geavanceerde detectiemogelijkheden (qua herkenning, privacy-afscherming, opslag, meldingen) komen echter pas beschikbaar bij een abonnement.

Nog meer instelmogelijkheden dan via de app krijg je met de Windows-applicatie Foscam VMS. Je kunt dan onder meer het IP-adres en DNS aanpassen. Ook zeer gedetailleerde instelling van de diverse detectievormen met bijbehorende vervolgacties is dan mogelijk.

De camera is geschikt voor Google Home. De videostream kan dan bekeken worden via een Chromecast of een Google Nest Hub met erg mooi beeld en via de spraakopdracht Hey Google ... snel op te roepen. Het bekijken via de Google Home-app op de smartphone is echter niet mogelijk.

De Foscam V8EP is compatibel met een Synology-nas. Er is nog geen specifiek configuratiebestand beschikbaar, dus even experimenteren met de instellingen. Activeren lukte in eerste instantie niet, maar enkel herstarten van de camera loste dit op. De mogelijkheden van het Synology Surveillance System zijn uitgebreider, maar ook hier werkt de AI-detectie alleen met een abonnement.

Conclusie: als je de continue opslag op een interne micro-sd-kaart combineert met de geavanceerde detectiemogelijkheden van het abonnement, is deze camera een aanrader met uitstekend beeld. Wil je geen abonnement en heb je een compatibele NAS of vind je interne SD-opslag voldoende veilig, dan voldoet een camera zonder de uitgebreide opties ook.

plus:

hoge resolutie
gebruiksvriendelijk
uitgebreide detectieopties
PoE
degelijk

min:

abonnement nodig
ingebouwde sirene en schijnwerper doen de naam geen eer aan

testpanel

Aad Kabel  Voldoet aan de verwachting

Na het lezen van het Important-blad met aanwijzingen voor de installatie en het verkrijgen van hulp vervolgens de Quick Setup Guide doorgenomen en deze stapsgewijs gevolgd. Dat geldt ook voor de installatie van de app op de telefoon (Android) als de pc-applicatie (Windows 64 bit). De camera gaf de ‘voorspelde’ teksten weer en de Android-app en de pc-applicatie herkenden de camera automatisch; een eigen inlog voor de camera is noodzakelijk. Er zijn heel veel instelmogelijkheden via de applicaties, waarvoor het doornemen van de volledige handleiding belangrijk is.

Camerabeeld in de avond 2 Met zonlicht 2

De Android-app en pc-applicatie zijn eenvoudig en makkelijk te gebruiken en geven een goed duidelijk camerabeeld, hoewel de pc-applicatie het eerste uur grijs beeld gaf

Het camerabeeld is zeer duidelijk en scherp. Ook ’s avonds met het beschikbare licht (zonder Nachtzicht en Spotlight) is er een goed kleurenbeeld, waarbij een persoon op 15 meter afstand goed is te herkennen. De lichtsterkte van de camera is zeer hoog, bij schemer is er nog een zeer duidelijk camerabeeld op de applicaties. Met gebruik van het Spotlight en Nachtzicht (infrarood) is er bij ‘volledige’ duisternis een zeer duidelijk beeld, waarbij met de Nachtzicht-modus door het infrarood er een minder goede herkenning is van personen. Personen die binnen het camerabeeld komen, worden gedetecteerd en opgenomen waarvan per e-ail een melding is te doen. Met alleen omgevingslicht wordt de waarneming van personen bij duisternis minder goed.

plus:

eenvoud
duidelijkheid
ruime instelmogelijkheden
duidelijk en goed camerabeeld bij alle lichtomstandigheden
goede herkenning van personen

min:

grijs beeld bij pc-C applicatie
aansluitkabelomvang

testpanel

Tonny de Hooge  Aanrader

De QR-codes op de doos helpen je om de juiste app te
installeren voor zowel iOS als Android. De QR-code op
de camera is voor een snelle koppeling in de Foscam-app, Screenshot 20231022 164103 Foscam 2zodra je je hebt geregistreerd in de Foscam-app. De Foscam-app is goed en duidelijk vormgegeven en het tandwiel rechtsboven biedt toegang tot allerlei instellingsmogelijkheden, zoals het instellen van objecten die de camera kan herkennen zodra dit in beeld komt voor opname. Deze AI-slimme herkenningsdetectie komt duidelijk in beeld, net als de logische balk bovenaan voor abonnement, alarm, sd-kaart en firmware.

Je kunt een maand gratis de cloud-services gebruiken, zodat je overal beelden kunt oproepen. Daarna is het goedkoopste abonnement € 17,99 per jaar met 3 dagen online beeldopslag.

Het gebruik is verder prima en gemakkelijk te noemen. Er komt een melding op je smartphone dat er iets gedetecteerd is. De melding met video kun je oproepen in de Foscam-app door het opnamebalkje te klikken onder het live-beeld en het opgenomen beeld van elke detectie bekijken.

Het is een camera met erg veel mogelijkheden. Het maakt dat je een veilig gevoel hebt, mede doordat de opname automatisch verdwijnt in de cloud. Tevens maakt de gebruiksvriendelijkheid het een aanrader om deze camera aan te schaffen.

4 en half sterren

plus:

de installatie verloopt erg soepel