Na veel uitstel en een naamsverandering is Rainbow Six Extraction eindelijk uit. Is het Ubisoft gelukt om een volwaardig spel te maken of voelt het toch als een uitbreiding van het succesvolle Rainbow Six Siege? In deze review kom je erachter.

Frank Vermeij

De gamingindustrie is in de coronaperiode ook hard getroffen, Rainbow Six Extraction is hier geen uitzondering op. In 2019 werd het spel bekendgemaakt onder de naam Rainbow Six: Quarantine met een releasedatum in 2020. Het spel werd ruim een jaar uitgesteld voor extra ontwikkelingstijd en de naam veranderde naar Rainbow Six Extraction. Met dit extra jaar gingen de verwachtingen bij de fans omhoog. Naar mijn mening is dit extra jaar ontwikkelingstijd niet te merken in het eindproduct.

Vanaf begin af aan waren er al veel sceptici rondom Rainbow Six Extraction, voornamelijk omdat het spel gebaseerd is op een tijdelijke speelmodus van Rainbow Six Siege. Wat Ubisoft heeft bereikt met Siege, is niets minder dan een indrukwekkende prestatie. Dat spel gaat nu zijn zevende jaar in en er is geen teken van stoppen. Je speelt in Extraction als de operators (speelbare personages) uit Rainbow Six Siege, maar dan in een hele andere setting en met een heel ander einddoel. In Siege speel je in teams van vier tegen elkaar en is het hebben van een strategie en communicatie met je teamgenoten een basiselement van het spel. Spelen tegen echte spelers zoals in Siege wordt PvP (Player vs Player) genoemd. De gameplay van Extraction is gebaseerd op PvE (Player vs Environment). Je speelt in teams van drie tegen vijanden die door het spel zelf worden bestuurd. Deze vijanden zijn mutanten van de Chimera-parasiet. Het spel vertelt aan de hand van een aantal cutscenes en informatie die je vrijspeelt door middel van studies wat er precies aan de hand is met deze parasiet. De parasiet is van buitenaardse afkomst en is in een aantal locaties, zoals San Francisco, Alaska en New York uitgebroken. Van deze geïnfecteerde plekken zijn quarantinezones gemaakt waarin er onderzoek wordt gedaan naar de parasiet door REACT, een branche van Rainbow.

Hoogtepunten
De cutscenes zijn mooi vormgegeven, maar betrekken je helaas niet onwijs in het verhaal. De studies zijn wel een goede toevoeging. Per study moet je drie objectives voltooien om nieuwe informatie vrij te spelen. De objectives kunnen zijn van iets simpels als het scannen van een vijand tot een vijand met een specifiek wapen of apparaat uit te schakelen. Op deze manier worden spelers gemotiveerd om nieuwe wapens en gadgets te gebruiken terwijl ze meer leren over de oorsprong van de parasiet. Een ander hoogtepunt is het progression systeem van het spel. Je hebt namelijk een algemeen progression systeem, bij elk niveau die je omhooggaat krijg je nieuwe gadgets, aanpassingen voor je wapens, operators en nieuwe locaties. Daarnaast heeft elke operator een eigen systeem voor progressie. Bij elk level wat je omhooggaat voor een operator, speel je nieuwe wapens en outfits vrij voor de specifieke operator.

Toevoegingen
Het spel presenteert ook een nieuw idee met het MIA (Missing in action) gaan van een operator. Als je bezig bent met een incursion (missie), heb je de kans om de operator waarmee je speelt te verliezen als je doodgaat tijdens de missie. Je moet dan later terugkomen om deze operator te redden. Deze toevoeging verhoogt de spanning tijdens de missie, omdat er een consequentie is als je verliest. Dit systeem zou goed werken als de missies zelf beter gebalanceerd zouden zijn. Zelfs met een communicerend team was de moeilijkheidsgraad soms te hoog. Op een bepaald punt was het veel fijner als ik alleen missies ging doen, het spel past zich namelijk aan aan het aantal spelers. Alleen was het prima te doen, maar de missies die je uitvoert zijn al zo vaak hergebruikt in andere spellen, dat het snel ging vervelen. Denk hierbij aan het verdedigen van een objective, het veroveren van bepaalde plekken op de map en het neerleggen van explosieven. De missies als het terughalen van een operator die MIA is, is wel een leuke en nieuwere soort missie. Alleen het constant verliezen en ophalen van een operator leidt tot frustratie, in plaats van motivatie om bijvoorbeeld een andere te gebruiken. De missies die uitblinken zijn de soort boss-fights tegen proteans, een bijzondere mutant van de parasiet. Deze missies speel je echter laat vrij.

Conclusie
Al met al zijn de elementen die Extraction leent van zijn grotere broer Siege hier goed geïmplementeerd. Ook is het progressiesysteem een goede toevoeging. Het spel had echter beter een als uitbreiding van Siege kunnen dienen, het rechtvaardigt helaas geen aparte release dankzij het gebrek aan variatie in de missies en het onvolmaakte MIA-systeem. Wel voorzie ik een mooie toekomst voor het spel, Rainbow Six Siege had ook geen optimale lancering en we weten hoe succesvol dat spel uiteindelijk is geworden dankzij verbeteringen en toevoegingen. Voor Rainbow Six Extraction hoop ik ook zo’n ontwikkeling, de potentie heeft het in ieder geval.

Rainbow Six Extraction

2,5 ster

+ goed progressie-systeem