Recent bracht Apple de iPhone 13 uit in vier varianten die technisch aan elkaar gelijk zijn. Er is alleen een verschil in schermgrootte, accuduur en aantal camera’s. De gewone iPhone 13 en de Pro Max hebben nu minimaal 128 GB opslagruimte.

Bert van Dijk

Op het gebied van 5G is er weinig veranderd bij de iPhone 13. De snelste mmWave-frequentie is nog steeds alleen aanwezig op iPhones die in de VS verkocht worden. Verder zijn vooral het scherm, de camera en de accuduur verbeterd. Ook met de nieuwe A15-bionic processor legt Apple met 15 à 20 procent snelheidswinst de lat opnieuw iets hoger. Indrukwekkend is dat deze processor daarmee nu 62 procent sneller is dan de snelste processor in een Android-smartphone. Met een extra grafische core presteren de iPhone 13 Pro-modellen 55 procent beter dan de iPhone 12 Pro en zijn ze krachtig genoeg voor veeleisende games en het verwerken van 4K-beelden in het professionele ProRes-formaat. In vergelijking met sommige Android-telefoons laadt de iPhone 13 met 1,5 uur vrij langzaam op. Apple zou bewust kiezen voor een wat langere laadtijd, omdat dit beter zou zijn voor de levensduur van de iPhone-accu. Met een standaard 20W-oplader (die Apple overigens niet meelevert) laadt je de accu wel in dertig minuten voor ongeveer de helft op.
TIP: Je laadt iets sneller op als je gebruikmaakt van de zwaardere Mac-oplader. Draadloos opladen duurt juist langer.

iPhone modellen 2
De iPhone 13-modellen verschillen in formaat, kleuren en het aantal camera’s

DE UITERLIJKE VERSCHILLEN
Uiterlijk is er niet zoveel veranderd ten opzichte van de iPhone 12. De iPhone 13 Pro herken je nog steeds gemakkelijk aan de drie cameralenzen. De iPhone 13 en de iPhone Mini hebben aan de achterkant twee camera’s met grotere sensoren, die Apple daarom schuin geplaatst heeft. Verder is de notch, een camera-uitsparing bovenaan het scherm, 20 procent smaller geworden, maar omdat die ruimte niet benut wordt om meer informatie te tonen, heb je daar niet zoveel aan. De iPhone 13 heeft een matte rand en een glimmende achterkant in wat fellere kleuren. De kleuren van de iPhone 13 Pro Max zijn in combinatie met een matte achterkant en glimmende rand wat chiquer. De kleur Sierra Blue komt op de foto’s van Apple erg mooi over, maar is afhankelijk van de lichtval meestal meer grijs dan blauw.

iPhone fotostijlen 2‘PRO’-CAMERA’S
Heel mooi is dat twee van de drie camera’s uit het topmodel van vorig jaar nu ook aanwezig zijn op de iPhone 13 mini en de standaard iPhone 13. Deze sensoren vangen 42 procent meer licht, waardoor je betere foto’s maakt bij weinig licht. In een uitgebreide test van DXOmark scoorden beide toestellen voor fotografie net zo goed als de iPhone Pro 12 Pro Max. Voor video scoren beide iPhones zelfs nog 4 punten hoger dan het topmodel van vorig jaar en maar 2 punten lager dan de iPhone 13 Pro.
Op alle iPhone 13-modellen kun je nu met de functie Fotografische stijlen kiezen uit standaardrijk contrastlevendig, warm en koel. Van elke stijl is de toon en contrast naar eigen voorkeur iets aan te passen. Het is nog niet mogelijk om snel achter elkaar een foto te maken in meerdere stijlen en na het maken van de foto kun je de stijl niet meer veranderen. Met HDR4 herkent de iPhone 13 nu tot vier afzonderlijke personen en heeft de ingestelde stijl geen onnatuurlijk effect op de huidtinten.
TIP: Als je alle mogelijkheden tot nabewerking open wilt houden, kun je beter fotograferen in het ongecomprimeerde ProRaw-formaat.

VIDEOMODUS
De nieuwe video modus stelt automatisch scherp op het hoofdonderwerp en maakt de omgeving minder scherp. Als bij het filmen iemand omdraait, dan komt heel vloeiend die andere persoon scherp in beeld. Ook gezichten van dieren worden goed herkend. Heel mooi is ook dat je ook achteraf in iMovie, Foto’s en de Clips-app kunt kiezen wat scherp in beeld komt. De videomodus (en de fotografische stijlen) werken ook met de camera aan de voorkant.
Deze nieuwe functie heeft echter nog last van enkele kinderziektes. Je ziet soms wat onnatuurlijke effecten rond gezichten. Ook jammer is dat het alleen werkt tot een resolutie van 1080p met 30 frames per seconde. Buiten de videomodus kun je gelukkig wel filmen in 4K Dolby Vision-kwaliteit met 60 frames per seconde.

iPhone telelens 2

De iPhone 13 Pro
   heeft nu ook een
   telelens met 3x
   zoom

Apple heeft dit jaar de kleinste Pro-versie nog aantrekkelijker gemaakt met dezelfde goede camera’s als het grotere Pro Max-model. Beide iPhone 13 Pro-modellen beschikken nu over 3x  De iPhone 13 Pro heeft nu ook een telelens met 3x zoom  zoom. Op de vorige iPhone 12 Pro Max was dat 2,5x zoom en de vorige iPhone 12 Pro moest het doen met 2x zoom. Een mooie vooruitgang voor liefhebbers van een handzame smartphone. Voor fotografie ontvingen beide iPhone 13 Pro-modellen van testwebsite DXOMark 144 punten, wat goed is voor een gedeelde vierde plaats. Voor video-opnames behaalden beide Pro-toestellen met 119 punten de hoogste score die DXOMark ooit heeft toegekend aan een smartphone camera.

Sinds de iPhone 11 beschikt de iPhone over een nachtmodus. Met name in die situaties met minder licht merk je dat de camera’s verder verbeterd zijn. In vergelijking met de iPhone 12 zijn ze 92 procent lichtgevoeliger. Hierdoor maak je bij weinig licht mooiere foto’s met betere kleuren. Zo kon ik zelfs een foto maken van de sterrenhemel. Nieuw is dat je de nachtmodus ook op de telelens kunt gebruiken en dat je met de LIDAR-scanner ook personen scherp uit kunt laten komen tegen een wazige achtergrond. Jammer is dat Apple de camera aan de voorkant alleen softwarematig heeft verbeterd en die camera je niet volgt met de Middelpunt-functie die wel aanwezig is op de goedkoopste iPad.

iPhone zoom 2
  Met de iPhone Pro kun
je tot op 2 cm afstand
mooie macrofoto’s maken

MACROMODUS EN PRORES-VIDEO
Bij een afstand van 14 cm schakelt de iPhone Pro automatisch over naar de ultra-groothoeklens en kun je heel dichtbij tot 2 cm scherpstellen voor mooie close-ups. De lensovergang ziet er bij video gelukkig beter uit dan bij het maken van foto’s. Dit probleem gaat Apple oplossen met een instelling om de macromodus aan- of uit te zetten. Vanaf iOS 15.1 kun je met beide iPhone 13 Pro-modellen video-opnames maken in een heel hoge ProRes-kwaliteit. ProRes is eigenlijk een soort ProRaw voor bewegende beelden met meer mogelijkheden voor nabewerking. Een minuut 4K-opnames met 60 frames per seconde neemt al 6 GB in beslag. Daarom kun je met een iPhone 13 Pro met 128 GB in ProRes-kwaliteit maximaal in 1080p resolutie filmen. Om in de hoogste 4K-resolutie in ProRes te filmen, moet je minimaal een iPhone 13 Pro met 256GB geheugenopslag te kopen. Na 75 minuten filmen zit echter zelfs een iPhone met 512 GB al aardig vol. Om dan via de Lightning-poort die grote videobestanden over te zetten, duurt heel erg lang. Het is daarom te hopen dat Apple de volgende iPhone Pro-modellen gaat voorzien van een usb-c-aansluiting.

ZUINIG OLED PROMOTION-SCHERM
Het OLED-scherm van de iPhone 13 ziet er fantastisch uit, maar wordt helaas slechts 60 maal per   seconde ververst. Bij scrollen en actiespellen zie je duidelijk het verschil met het scherm van de iPhone 13 Pro-modellen. De schermen geven nu 800 nits af in plaats van 625 nits. Daardoor kun je het scherm beter zien in een lichte omgeving. Een grote vooruitgang is het ProMotion-scherm op beide Pro-modellen. Met deze techniek die Apple al jaren bij de iPad Pro gebruikt, varieert de beeldfrequentie. Bij veel beweging in een game schakelt het scherm op naar 120 Hz. Zo blijft blijven bij snel scrollen afbeeldingen en tekst veel scherper. Ook Augmented Reality-effecten zien er realistischer uit op een scherm met 120 Hz. Bij een stilstaand beeld gaat het scherm op 10 Hz heel zuinig om met het stroomverbruik.
Samen met de zuinige nieuwe processor en een iets grotere accu geeft dit een 2,5 uur langere accuduur dan de vorige Pro-modellen. Dat je met de iPhone 13 Pro met een 4 procent kleinere accu dan de iPhone 13 toch drie uur langer video kunt kijken, geeft duidelijk aan hoeveel stroom het Pro-Motion-scherm bespaart door terug te schakelen naar 24 Hz. Hierdoor kun je met de iPhone 13 Pro Max maar liefst 28 uur video bekijken. Omdat natuurlijk niemand zo lang achter elkaar kijkt, is ook het stroomverbruik bij verschillende activiteiten gemeten. Daaruit bleek dat de accuduur van de iPhone 13 Pro bij afwisselende activiteiten maar enkele minuten langer was dan bij de gewone iPhone 13.
Voor ProMotion dienen ontwikkelaars in hun apps echter nog wel even aan te geven dat ze gebruik willen maken van de variabele beeldfrequentie.

CONCLUSIE
Apple is erin geslaagd om de nieuwe iPhones op veel punten nog iets beter te maken. We verwachten dat met name de iPhone 13 Pro vaker gekozen zal gaan worden. Met het nieuwe ProMotion- scherm en de beste camera’s in een handzaam formaat met macro-opnames en 3x zoom zal deze versie veel foto- en videoliefhebbers aanspreken. Heb je een iPhone die ouder is dan de iPhone 11, dan maak je met alle iPhone 13-modellen in veel meer situaties mooi belichte opnames.

sterren

Bert van Dijk is vrijwilliger van HCC!apple. Elke maand nieuwe iPhone- en iPad-tips: apple.hcc.nl