Het heeft lang geduurd, maar Far Cry 6 is er. Heeft uitgever Ubisoft met Far Cry 6 écht iets revolutionairs gedaan of is/blijft dit toch een game voor een bepaalde doelgroep? Lees daarom onze review.

Door Tijn Beuken

Na lang wachten is het dan eindelijk zo ver: Far Cry 6 is beschikbaar! De grote vraag die menig gamer meteen heeft: is Far Cry 6 écht revolutionair of is/blijft dit toch een game voor een bepaalde doelgroep? In deze review nemen we het zesde deel flink onder de loep.

Main Menu

Review Far Cry 6
Far Cry speelt zich dit keer af in het midden van de zonnige Caraïben, op het fictieve, exotische eiland Yara. Zoals de voorgaande delen is dit zesde deel ook weer een FPS (First Person Shooter). Toch kunnen we niet bestempelen als een echte Shooter-game. Uiteraard wordt er veel geschoten en zijn geweren een groot onderdeel van de game, maar zeker niet het enige. Als we bijvoorbeeld Call of Duty of DOOM als classic FPS’s beschouwen, dan is Far Cry 6 eerder een RPG (Role Playing Game) of Adventure-game. Dit omdat je karakter kan stijgen in level, je gadgets kunt knutselen voor missies en de ongerepte wildernis kunt ontdekken. Dit is juist wat naar mijn mening Far Cry leuk maakt: alles is mogelijk.
Het motto in Far Cry 6 is hoofdrolspeler Juans gouden regel #9: “Always use the right tool for the job.” Dit wordt aan het begin van het spel een aantal keer herhaald en niet zonder reden. In Far Cry 6 heb je namelijk een hele hoop gadgets en ‘gereedschappen’. En sommige werken inderdaad beter in bepaalde situaties dan andere. Zo moet je bijvoorbeeld de camera van je telefoon gebruiken om vijandige posities te scannen

Phone scouting

en vuurspuwende wapens gebruiken om plantages te vernietigen:

Flame thrower

Met onze winter in aantocht is de timing van het spel geweldig: zodra je het spel opstart, krijg je het spontaan warm (ondanks het koude hart van dictator Antón Castillo). Dit komt doordat de sfeer compleet is. Het gouden zonlicht, de muziek, de mensen en vooral de graphics, want die zijn fantastisch.

Sunrise beach

De wereld van Far Cry 6 is dus een plek waar je helemaal in kunt opgaan, maar als je niet oppast, ook in kunt verdrinken. Je kunt er eeuwig rondrijden in een oldtimer, terwijl je via de radio luistert naar Latijn-Amerikaanse classics, paardrijden over de stranden van Yara (ook al kan de besturing soms wat lomp zijn), jagen op wilde dieren, varen over de helderblauwe zeeën die Yara omringen

Rondje varen

en zelfs hanengevechten bijwonen. En zo zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen en beleven. Je kunt zelfs de outfit van je personage veranderen en aanpassen naar je eigen style of swagger.

Player shot

Elk kledingstuk heeft ook weer zijn eigen functies, zoals het bieden van bescherming tegen verschillende aanvallen of het verbeteren van zintuigen. Ubisofts oog voor detail stelt wat dat betreft niet teleur. Het fijne is dat het ontdekken van de wereld van Far Cry 6 en haar talloze mogelijkheden geheel op eigen tempo kan. Het nadeel van deze eindeloze mogelijkheden is dat, als je niet goed oppast, je snel afgeleid wordt van de algemene verhaallijn van het spel.
Jouw doel als speler is het verslaan van de wrede dictator Antón Castillo, ‘gespeeld’ door Giancarlo Esposito, welbekend van de series Breaking Bad en Better Call Saul. Dit doe je samen met de guerrillastrijders van Libertad, de vrijheidsbeweging die vecht tegen het regime van Castillo. Meer zeggen we niet over het verhaal, dat zou zonde zijn. Leuk is de co-op functie: deze maakt het mogelijk om samen met een vriend de storymode te spelen en taken te verdelen.

Ik vind het een erg mooi en gaaf spel om te spelen. Ik heb het ook nog niet uitgespeeld, dat vereist veel tijd en geduld. Maar ik geniet er elke seconde van.

Conclusie
Al met al is Far Cry 6 een knoeperd van een game. Met een goede verhaallijn, veel interessante karakters en letterlijk oneindig veel mogelijkheden. Toch voelt de game enigszins gerecycled aan. Het verhaal van de nietszeggende underdog die ’s werelds grootste bad guy moet verslaan kennen we inmiddels allemaal. Uiteraard zijn er wat subtiele verschillen vergeleken met de vorige delen, maar het standaard Far Cry-concept is niet veranderd. Het is nou eenmaal een game voor een bepaalde doelgroep, een die houdt van avontuur, grote werelden en eindeloze mogelijkheden. Hoor jij daar bij? Dan is de aankoop het zeker waard. Voor circa € 55,- heb je een spannende en prachtig vormgegeven game in handen.

Beoordeling: 4 sterren

Pluspunten
+ mooie graphics