Drie lezers mochten onlangs de Foscam R4M IP-binnencamera testen. Lees hier wat zij ervan vonden.

testpanel

Abe de Vries     Prima IP-camera

Cees 1 3In de verpakking bevinden zich de camera, voeding, montagemateriaal, en Engelstalige Quick Set-up Guideen een folder waarin wordt verwezen naar Nederlandstalige handleidingen. De camera is uitgerust met een voeding, een vaste netwerkaansluiting, wifi (met WPS), luidspreker, microfoon en een poort voor een micro-sd-kaart. Geadviseerd wordt om de installatie uit te voeren met een bedrade internetverbinding en met de Foscam-app geïnstalleerd op een Android- of Apple-telefoon of tablet. Het aanmaken van een account bij Foscam is dan verplicht!

Na aansluiten en starten wordt gemeld dat de verbinding is geslaagd. De installatie met de app werkt eenvoudig. Je scant de QR-code op de camera, voert een naam in voor je camera, geeft gebruikersnaam en wachtwoord op en er is beeld. In de app is het aantal in te stellen zaken beperkt. Het Foscam VMS-programma op de computer of de web interface bieden meerdere mogelijkheden. Met de Setup Wizard op internet kun je de camera zeer eenvoudig instellen.Sommige browsers geven problemen bij het bedienen van de Foscam R4M: Chrome, Safari en Edge geven het camerabeeld weer, maar Firefox en Opera niet. Ook Linux wordt niet ondersteund.

voortuinBeeld
De R4M heeft een vaste lens met een grote beeldhoek van 112 graden, kan circa 100 graden op en neer bewegen (pan) en circa 350 graden ronddraaien (tilt). Met de app kan softwarematig zesmaal worden ingezoomd. Het beeld is prima en de resolutie kan op vier verschillende niveaus worden ingesteld, waarvan het maximum QHD is met een resolutie van 2304 x 1536 pixels. Bewegingen worden goed weergegeven. Als de camera echter snel wordt bewogen, zoals bijvoorbeeld op ‘patrouille’, verschijnen er wat blokken in beeld. De beeldkwaliteit van de opnames is ook zeker goed te noemen. De opnames kunnen worden opgeslagen op de micro-sd kaart, in de Cloud of op een NAS.
De camera heeft infrarood-leds voor nachtzicht tot zo’n tien meter. Er zijn instellingen voor herkenning van beweging en geluid in vooraf te bepalen gebieden en ook alleen persoonsherkenning kan worden ingesteld. Deze optie voorkomt alarm bij bijvoorbeeld bewegende bomen buiten. Je kunt instellen dat er een alarm op de telefoon wordt gegeven of een e-mail wordt gestuurd.

Mijn conclusie: de Foscam R4M is een prima binnencamera. Hij geeft een goed beeld, ook in het donker, heeft zeer veel instellingen, is eenvoudig te bedienen en heeft een nette prijs.

plus: prima camera, veelzijdig, goed beeld, eenvoudig in te stellen en te bedienen, veel instellingen
min: problemen bij sommige browsers, WPS werkt niet

testpanel

Albert Plat      Makkelijke installatie

Met deze camera hoop ik mijn oude Maginon van de Aldi te kunnen vervangen door een professioneler exemplaar. Mijn huidige camera loopt mee met het alarmsysteem en verstuurt een e-mail bij het signaleren van beweging. Vanaf internet benader ik mijn thuisnetwerk altijd via VPN en dat kan ook met de Foscam-camera.

Foscam beeld in de app 2Bij installatie krijg je op het eerste browserscherm het advies om de gratis Foscam VMS-software te downloaden. Het installeren verloopt soepel, daarna kun je o.a. vier camera's tegelijk bekijken en kun je de camera ook (opnieuw beperkt) instellen. Via de browser installeer je ook de plug-in. In Chrome gaat zonder problemen en je krijgt meer instelmogelijkheden. Je kunt de camera e-mail laten versturen bij alarm en je kunt ook snapshots en video's via FTP op je NAS zetten.

De camera liet zich zonder problemen toevoegen aan Surveillance Station in mijn Synology NAS en kan zo, eventueel samen met meerdere camera's, een onderdeel vormen van een groter bewakingssysteem. Hij kent standaard twee video-streamingmogelijkheden: een ‘Main’- en een ‘Sub’-stream die in resolutie verschillen en dus ook in datagebruik. In VLC open je een netwerkstream en daarna geef je als netwerk-url op: “rtsp://username:pw@IP:88/videoMain” (of “Sub” i.p.v. “Main”). Voor username, pw en IP uiteraard wel je eigen waarden invullen. Het beeld van de Foscam is goed, behalve als je vanwege bandbreedte of datagebruik lagere resoluties moet gebruiken.Conclusie: voor mij is deze camera een goede vervanger van de Maginon. De Foscam kan geen extern alarm triggeren en heeft ook geen ingang om te reageren op een extern alarm. Daarom krijgt hij 4,5 ster.

4 en half sterren

plus: makkelijke installatie, goed beeld
min: geen extern alarm

testpanel

Cees Meijne     Helder beeld

Voor het testen bekijk ik de camerabeelden onder verschillende omstandigheden, maar vergelijk deze ook met de Foscam R2 en Luvion Grand Elite. De Foscam R4M laat zich eenvoudig installeren en hij  is eenvoudig in gebruik. Als de camera aanstaat, zie je in de app bij het opstarten van een eerder opgenomen beeld een blauw driehoekje en rechtsboven het woordje Aan. Zo niet, zijn de merktekens wit. Tik je op het driehoekje, dan krijg je het actuele beeld met daaronder vijf icoontjes. Rechts is een cirkel met vier driehoekjes om de camera horizontaal en/of verticaal te besturen.

Foscam Cees 3
Bij de Foscam R2 kun je met een knop inzoomen, op de R4M moet je met je vingers het beeld vergroten. Bij de R2 blijft de zoomstand bewaard, de R4M schakelt terug naar overzichtsbeeld. Dit is vergelijkbaar met de Luvion. Ook bij het opslaan van beelden zie je hetzelfde: ook als je op de R4M hebt ingezoomd slaat hij een totaalfoto op, bij de R2 is dit de ingezoomde foto. De middelste knop is een microfoon waarmee je de met degene die voor de camera staat kan spreken. Het geluid is redelijk goed, je kunt in de app ook de geluidssterkte regelen. Dan is er een knop waarmee je video-opnamen kan starten en stoppen. De video’s worden als overzichtsbeeld opgeslagen in Album. Fijn is de functie waarmee je persoonsherkenning, favoriete voorinstellingen en cruise kunt instellen. Met cruise beweegt de camera horizontaal, verticaal of binnen presets om een groter gebied te bewaken.Het beeld van de R4M is scherper dan dat van de R2 en heeft een beter kleurbereik. Ook het nachtbeeld is helderder. Bij veel tegenlicht wordt de herkenbaarheid van personen slecht, maar dat hebben alle camera’s.

Mijn conclusie: de Foscam R4M laat zich eenvoudig installeren en bedienen en geeft een helder overzichtsbeeld.

plus: goede spraakfunctie, goed beeld
min: inzoomen moet handmatig, volledig ingezoomd wat korrelig beeld