Elektrisch fietsen is ongekend populair: vorig jaar werden er in Nederland maar liefst 420.000 nieuwe e-bikes verkocht. Er is er zelfs een die je met een app moet ontgrendelen. Met het fietsseizoen voor de deur vertellen wij waarop je moet letten bij de aanschaf en testen wij drie mooie e-bikes.

Rob Coenraads en Sven van Herck

De elektrische fiets is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Logisch ook, want zowel in 2018 en 2019 was de elektrische fiets het meest verkochte type nieuwe fiets in Nederland. In 2019 had de e-bike qua verkoop een marktaandeel van 41,7%, gevolgd door de stadsfiets met 32,9% en de kinderfiets (10,9%).

In de autowereld is het connected car-principe al aardig ingeburgerd, de uitwisseling van data tussen auto en een externe computer – of die nou bij de bagage of bij de verzekeraar staat. Gaan we dat bij elektrische fietsen ook krijgen? Er is er in ieder geval een, de Cowboy, die je bedient met je iPhone met bijbehorende app. Reden genoeg voor ons om in de wereld van de elektrische fietsen te verdiepen. Eerst vertellen we je welke soorten e-bikes er zijn, vervolgens waar je op moet letten bij de keuze en aanschaf daarvan. Ten slotte lees je nog de review van drie verschillende e-bikes.

Sfeer 3 2

Motortje met trapondersteuning
E-bikes kun je het beste zien als een mix tussen een gewone fiets en een scooter. Ze hebben een motortje voor trapondersteuning die je helpt je bij het trappen, handig bijvoorbeeld wanneer je heuvelop rijdt of er veel tegenwind is. Maar ook als je gewoon fietst, is dat motortje fijn, zeker als je bijvoorbeeld niet zo mobiel bent. Stop je met trappen, dan val je net zoals bij elke fiets na een tijdje stil, hoewel er ook e-bikes verkrijgbaar zijn die een gashendel hebben. Maar meestal lever je dus een inspanning, waarbij je zelf bepaalt hoe zwaar die is. En dat zware valt wel mee, want je komt niet meer bezweet thuis van een fietstocht.

Soorten e-bikes
Net als bij gewone fietsen zijn er veel verschillende soorten e-bikes, zoals de stadsfiets (citybike). Woon en werk je in dezelfde (grote) plaats, dan is dit een handig alternatief voor de auto en openbaar vervoer. Ook kun je eenvoudig niet al te grote boodschappen meenemen. Wil je meer vervoeren op je e-bike, dan kun je kiezen voor een transportfiets met voordrager met ruimte voor een krat of mand. Heb je kinderen, dan is een elektrische bakfiets ook een optie.

Ben je sportief aangelegd, dan is de trekking-fiets wellicht iets voor jou. Dankzij onder andere veel versnellingen en het lichte gewicht is deze prima geschikt voor (verre) fietsvakanties, maar ook voor dagelijks gebruik. Een stapje verder gaat de mountainbike: je kunt misschien denken dat deze manier van sporten het plezier uit de sport haalt, maar dat is niet helemaal correct. Deze e-bike geeft je immers de mogelijkheid om een uitdagender parkoers af te leggen en langer aan een stuk door te gaan. Verder zijn er ook nog elektrische vouwfietsen die gemakkelijk zijn mee te nemen, bijvoorbeeld bij uitstapjes met de trein, voor op de boot of als je met een caravan op vakantie gaat. We noemen ook nog even de zogeheten speed pedelecs. Deze snelle elektrische fietsen kunnen zeker 45 km/u halen. Daarom is een helm verplicht en moet je wettelijk gezien een bromfietsrijbewijs (AM) hebben, die je overigens automatisch kunt laten bijschrijven als je een autorijbewijs (A) hebt.

Sfeer 1 2Prijs en accu
Je weet natuurlijk zelf het beste waarvoor je de e-bike gaat gebruiken, maar daarna zijn er nog voldoende keuzes te maken om tot het geschikte exemplaar te komen. Allereerst de prijs, want e-bikes zijn er in verschillende prijsklassen. Dat komt voornamelijk door de motor, de grootte van de accu, de afwerking, styling en waar je hem koopt. Regelmatig zie je stuntaanbiedingen van minder dan € 1.000,- voor een e-bike bij supermarktketens en bouwmarkten. Bedenk wel dat je hier (vaak) geen proefrit kunt maken, iets wat wij echt aanraden. Bovendien is zo’n e-bike niet op jou afgesteld en maakt de motor vaak (veel) meer lawaai. Vraag bovendien naar de garantie en waar je terecht kunt voor reparatie.

In het prijssegment tot circa € 1.500,- heeft een e-bike vaak een voorwielmotor (zie verderop bij ‘Motor’). Deze is prima geschikt voor korte, dagelijkse ritten vanwege de accu met beperkte capaciteit (circa 300 tot 400 Wh) en een beperkte actieradius tot zo’n 45 kilometer. Kwalitatief is een e-bike uit deze prijsklasse logischerwijs iets minder dan die uit een duurdere klasse. Zo zullen de banden iets minder goed zijn en is het stuur wellicht niet handmatig te verstellen. Gelukkig komen we steeds meer nieuwe (aanbieders van) e-bikes tegen die ook in dit prijssegment echt goede fietsen aanbieden. Zo kregen wij een prima eerste indruk van de Muto die voor een early bird-aanbieding van € 1.549,- echt een aanrader lijkt. In het komende nummer lees je de review van deze e-bike.

Duurdere e-bikes beschikken over een middenmotor en een accu met grotere capaciteit, vaak 500 tot 600 Wh. Deze zijn prima geschikt als je van plan bent dagtrips van meer dan vijftig kilometer te maken en als je in een omgeving fietst met veel hoogteverschil.

Sfeer 6 2
Motor
De motor bevindt zich in het voorwiel, achterwiel of in het midden van het frame. Bij een e-bike met voorwielmotor zit deze in de naaf en zit de accu (meestal) onder de bagagedrager. Bij zo’n e-bike lijkt het alsof je wordt voortgetrokken. Een prettige bijkomstigheid is dat wanneer de accu leeg is, je gemakkelijk kunt verder fietsen. Dit vaak goedkopere type e-bike heeft wel als nadeel dat je eerder last hebt van wielspin als het glad is. Bovendien is de trapondersteuning minder krachtig, wat een nadeel is bij heuvelachtig terrein. Bij een e-bike met middenmotor drijft deze meteen de trapas aan; een krachtsensor meet de druk die je uitoefent op de trappers en past de trapondersteuning hierop aan. Trap je dus minder hard, dan helpt de fiets je meer. Mede door deze rijervaring zijn fietsen met een middenmotor het populairst, ook doordat het gewicht mooi verdeeld is en de fiets daardoor stabieler is, zodat je hem ook gemakkelijker kunt tillen. Een fiets met achterwielmotor ten slotte komt dichtbij de beleving van een niet-elektrische fiets, omdat die ook door het achterwiel wordt aangedreven. Deze fietsen hebben als voordeel dat ze vaak stiller zijn en beter sturen. Nadeel is wel dat als je de achterband moet verwisselen (bijvoorbeeld bij een kapotte band), je dit niet zelf kunt doen. De fietsenmaker moet namelijk de ondersteuning softwarematig opnieuw afstellen.

Accu en actieradius
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Wh (wattuur) en geeft aan hoeveel elektrische energie kan worden opgeslagen die gebruikt wordt voor trapondersteuning. Hoe hoger de capaciteit, hoe groter de actieradius. Deze actieradius geeft het aantal kilometers aan dat je kunt fietsen onder ideale omstandigheden met een volledig opgeladen accu.

Er zijn vaste en afneembare accu’s. Vaste accu’s worden steeds vaker mooi in het frame weggewerkt, maar daardoor moet je de fiets wel altijd dichtbij een stroompunt zetten. Een afneembare accu kun je dus verwijderen om deze thuis of op je werk op te laden en dat is veel handiger. Let er wel op dat er een goed slot op de afneembare accu zit, zodat hij niet gestolen kan worden.

Veel accu’s gaan overigens maar zo’n vier tot vijf jaar mee, terwijl er bijvoorbeeld maar twee jaar garantie op wordt gegeven. Houd daar dus goed rekening mee als je overweegt een tweedehands elektrische fiets aan te schaffen, want een accu vervangen is niet goedkoop.

Versnellingen
Bij e-bikes kun je drie verschillende soorten versnellingen onderscheiden: naafversnelling, derailleur- en automatische versnelling. Bij een naafversnelling zitten de versnellingen in de naaf van het achterwiel en daardoor is hij redelijk onderhoudsvrij. Meestal heb je hierbij zo’n zeven versnellingen. Bij een derailleurversnelling zijn er veel meer versnellingen, maar is onderhoud wel een dingetje evenals slijtage. Bij een automatische versnelling zijn er meerdere versies: zo bepaal je bijvoorbeeld op het display welk tempo je wilt hebben of draai je aan het handvat voor de juiste versnelling.

Reviews
Vanzelfsprekend zijn er nog meer factoren van belang bij het kiezen van een elektrische fiets, maar daarvoor ontbreekt hier de ruimte. Wel vind je hier reviews van drie verschillende e-bikes.

 

Amslod Hilston LTX 600 3 Cowboy 1 Kymco Street 01 2

Amslod
Hilston LTX-600

Cowboy

Kymco Street