Vanaf 1 augustus zijn de Symfonisk boekenkast- en schemerlampluidsprekers te koop, prijzenswaardige multiroom-luidsprekers van Sonos en IKEA.

Door Aad Munsterman

Sonos is een high-end leverancier van draadloze multiroom luidsprekersystemen en Ikea kennen we van ‘alles voor in huis’. Gezamenlijk brengen ze nu een boekenplank- en een lampluidspreker, beiden met ingebouwde versterker. De samenwerking zal je wellicht verbazen, maar Sonos kan wel wat extra omzet gebruiken en Ikea wil uitbreiden in het smart home-segment. Daarnaast wil de klant goed geluid voor een nette prijs, dus een win-win-winsituatie.

Symfonisk design
Zoals we dat van Ikea kennen, zijn zowel de boekenplank- als lampluidspreker simplistisch en modern vormgegeven. Beide luidsprekers zijn leverbaar in de kleuren wit en zwart. De vrij grote lampluidspreker is gebaseerd op de Sonos One, maar dan zonder stembediening. De boekenplankluidsprekers zijn een nieuw ontwerp, kunnen zowel horizontaal als verticaal worden geplaatst en zelfs worden opgehangen, maar dan moet je wel een optionele kit aanschaffen.

Symfonisk wifi en knoppen
Standaard communiceren de apparaten via wifi, voor LAN-koppeling is een RJ45-poort inclusief aansluitkabel aanwezig. Een bluetooth-koppeling wordt niet ondersteund. Op de apparaten zijn er een aantal knoppen: voor harder en zachter geluid, pauze/start en een lampschakelaar. In de lampfitting kan elke E14-ledlamp tot 7 watt wordt gedraaid, waaronder lampen van Ikea, Philips Hue of Woox, al dan niet op afstand bedienbaar, te dimmen of van kleur te veranderen.

Symfonisk gebruiken
Voor het gebruik van deze luidsprekers volg je installatieprocedure via de Sonos Controller-app, beschikbaar voor iOS, Android en Windows. Hierbij moet je eerst verplicht een account aanmaken, daarna wijst de app je de weg. In de app staan ruim 60 (ook veel betaalde) muziekservices die gekoppeld kunnen worden binnen de Sonos-app, zoals iTunes, Spotify en internetradio-services. Apple-gebruikers hebben een voordeel, omdat er direct via Airplay 2 gestreamd kan worden naar de luidsprekers; ChromeCast voor Android is niet aanwezig. Je hebt een Premium Spotify-account nodig om te kunnen streamen naar deze luidsprekers. Heb je muziek op je NAS, dan kun je dat toevoegen aan je Sonos Muziekbibliotheek. Twee van dezelfde typen luidsprekers kunnen gepaard worden tot een stereoset. Vanaf het najaar 2019 zijn de Symfonisk-producten ook aan te sturen via de nieuwe Ikea Home smart-app en de Symfonisk-afstandsbediening. Het is dan mogelijk om de luidsprekers te combineren met andere slimme Ikea-producten.

Symfonisk spraakassisistent
De Symfonisk-luidsprekers hebben geen ingebouwde Google Assistant- of Amazon Alexa- functies, maar kunnen vanaf apparaten die dat wel hebben, zoals de Google Home Mini, worden aangestuurd. Die koppeling leg je in de Sonos Controller-app en daarna: “Hey Google, NPO Radio 5 naar Sonos keuken”.

Symfonisk geluid
Sonos heeft naam gemaakt met een kwalitatief goed en volwassen geluid dat uit haar speakers komt. De Sonos-geluidskarakteristiek, met accent op helder laag, spreekt veel mensen aan. Luisteraars van klassieke muziek hebben liever een wat vlakkere karakteristiek. Met betrekking tot het surround-geluid van de lampluidspreker niets dan lof. Een enkele boekenkastluidspreker klinkt wat minder doordat het geluid uit één richting komt, maar is nog steeds goed. Met een stereo-opstelling komen deze luidsprekers beter tot hun recht. Loudness staat standaard aan en de hoge en lage tonen kunnen via de app worden afgestemd op eigen voorkeur via Instellingen kamer in de app. Heb je een iPad of iPhone, dan kun je het geluidbeeld tunen op de omgeving met de Trueplay Tuning-functie.
Het voordeel van deze luidsprekers ten opzichte van zuilluidsprekers of een meerkanaaals-multimediaset is dat bij laag volume er een prima en helder geluid, voor zowel spraak als muziek, wordt voortgebracht. Gezien de omvang van de Symfonisk-luidsprekers zal duidelijk zijn dat het volume beperkt is, maar toch voldoende om een kamer te vullen. Daarnaast kunnen de Symfonisk-luidsprekers door het gehele huis geplaatst worden om, via streaming, ontspannen muziek te luisteren.

Conclusie, prijs en beschikbaarheid
De Symfonisk-luidsprekers hebben een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. De uitvoering moet je aanspreken. Omdat ze ook een versterkdeel bevatten, zijn er legio mogelijkheden om ze in je woning te plaatsen en via de Sonos-app of Airplay aan te sturen. De Symfonisk-luidsprekers zijn te combineren met andere Sonos-producten voor nog meer mogelijkheden. De boekenkastluidspreker kost € 99,- en de schemerlampluidspreker € 179,-.

+ geluidskwaliteit
+ multi-inzetbaar

- uitvoering van de speakers is persoonlijke smaak