Wil je goede en stabiele video-opnames maken, dan is een statief eigenlijk onontbeerlijk. Is de Falcon Eyes VRG-S-2 schouderstatief een goede keuze?

Door Maarten van Steijn

Als je langer dan een paar minuten video-opnames wil maken, is het gebruik van een statief logisch. Zo voorkom je niet alleen dat het beeld op een gegeven moment te schokkerig wordt, je hebt ook een veel beter overzicht van wat je precies wilt filmen en welke hoeken verstandig zijn om mee te pakken. Een gewoon statief is vooral bedoeld om lange stukken vanaf één bepaalde hoek in beeld te nemen of om door een ruimte heen te pannen (horizontaal draaiend filmen). Een schouderstatief werkt vooral tijdens het filmen van dynamische bewegingen, waarbij je bijvoorbeeld mee moet lopen of vaker wisselt van hoek. Goede redenen dus om een schouderstatief te testen en wij kozen voor de VRG-S-2 van Falcon Eyes. Dit merk is in 1993 opgericht in Hong Kong en maakt allerlei fotostudio-apparatuur.

Goede bouwkwaliteit
De Falcon Eyes VRG-S-2 komt in een doos met veel losse onderdelen, maar het hele systeem is gemakkelijk in elkaar te schuiven en met klemmetjes vast te draaien. Het grote voordeel hierbij is dat je zelf veel kunt aanpassen naar voor jou de beste manier om een video te schieten. Zo kun je bijvoorbeeld het blad waar je de camera aan monteert naar je toe schuiven of helemaal naar de voorste punt. Tevens zitten er twee handvatten bij, met elk een goede houvast en voldoende grip. Ook deze handvatten zijn weer te verschuiven door middel van de klemmen. Het hele mechanisme is strak vast te draaien.

Statief in gebruik
Zelf heb ik het statief gebruikt voor een Canon D2000, een vrij kleine spiegelreflexcamera. Op het blad waar de camera bevestigd moet worden, zitten twee schroeven. Een voor een kleinere camera zoals de mijne, en één dikkere schroef om een grotere camera op vast te draaien. Tijdens het filmen ligt het achterste stuk van het statief over de schouder. Het schouderstuk heeft een zacht kussen en bevat een contragewicht om zodoende de belasting te verdelen. Tijdens het filmen heb ik over het algemeen stabiele, vaste shots kunnen maken. Wel begon het na een kwartier lang filmen van een presentatie wat zwaar te worden voor mijn armen. Het scheelt dan wel weer dat het statief ook prima voor even met één hand vast te houden is. Verder is het vervoeren van het statief wel iets om rekening mee te houden. Ik heb de twee buizen precies in het midden losgedraaid en als twee losse stukken in een sporttas meegenomen. Uiteraard is het statief ook verder uit elkaar te halen, maar dit leek mij de snelste oplossing. Het gewicht valt overigens mee: het statief weegt namelijk in zijn totaliteit (uiteraard zonder camera) 2,5 kilo.

Type gebruiker
Het Falcon Eyes VRG-S-2 schouderstatief is enorm simpel in gebruik en doet wat het hoort te doen, maar het ligt er ook aan op welke manier je video’s maakt. Voor korte actieshots of voor een reeks aan sfeerbeelden is het absoluut een mooie oplossing voor het verkrijgen van bruikbare beelden. Film je alleen interviews, toespraken, etc. met een wat langer tijdsbestek, dan kan het wat lastig zijn. Dit heeft er deels mee te maken dat het statief, wanneer volledig uitgeschoven, alsnog niet erg groot is. Zelf ben ik niet lang, maar als je een cameraman bent van bijna twee meter, is het wellicht verstandig om een extra verlengstang en/of verbindingsbeugel aan te schaffen. Deze zijn gelukkig los verkrijgbaar. Ook heb ik het statief maar op één type camera getest, maar het blok waar de camera op vastgezet moet worden, ondersteunt ook zeker camera’s van een groter formaat.

Het Falcon Eyes VRG-S-2 statief werkt prima voor de gemiddelde video, alleen na langere tijd achter elkaar filmen is bijvoorbeeld een staande tripod (statief op 3 verstelbare poten) toch meer geschikt. Het statief is gemakkelijk in elkaar te zetten en heeft een stevige bouwkwaliteit. Het gewicht is goed verdeeld en de handvatten hebben een uitstekende grip.

Prijs en beschikbaarheid
Het statief heeft een prijs van € 229,- en is onder andere verkrijgbaar bij Benèl.nl. Benèl verzorgt al ruim 20 jaar de distributie van Falcon Eyes studioflitsers, daglampen en achtergronden door heel Europa.

+ makkelijk in elkaar te zetten
+ geschikt voor veel verschillende type camera’s
+ op verschillende manieren in te stellen