Bij het spelen van games hoort een degelijke headset. Plantronics speelt hierop in door verschillende gaming headsets op de markt te brengen, binnen verschillende prijsklasses. Lees hier de review van de Plantronics RIG 400HS Gaming headset.

Door: Maarten van Steijn

Het Amerikaanse bedrijf Plantronics timmert flink aan de weg, ook in Nederland. Plantronics gebruikt onder andere de licentie van Sony en dat is al te zien vanaf het moment dat ik de doos van de Plantronics RIG 400HS in handen kreeg tot aan het Playstation-logo op de headset zelf: alles ademt Sony.

Pasvorm
Voorheen heb ik altijd mijn games gespeeld met een wat goedkopere Turtle Beach-headset. Het nadeel hiervan was dat het geluid oppervlakkig klonk en de behuizing kraakte bij aanraking. De Plantronics RIG 400HS heeft zachte kussens over de oorschelpen en is voorzien van een schakelknop aan het draad om het volume mee te regelen of jezelf te muten. Al hoewel de headset bij mij lekker zat (ook na meerdere uren), kan ik me voorstellen dat lang niet iedereen hier over kan meepraten. De hoofdband is namelijk amper verstelbaar en wil niet erg meegeven. Ook vind ik dat het tandwiel om je volume mee te regelen, een beetje fragiel en breekbaar aanvoelt. Geen enorme ramp, maar wel iets dat me meteen opviel. Wel is het zeker van toegevoegde waarde dat de microfoon simpel los te koppelen of weer aan te sluiten is. De koptelefoon werkt dan ook op andere consoles, maar kan ook makkelijk op je telefoon, pc of ander apparaat aangesloten worden middels de 3.5mm-audiojack.

Geluid
Binnen de prijscategorie tot € 50,- verwacht ik doorgaans geen enorm hoogstaand geluidsniveau, maar dit viel me bij deze koptelefoon alles mee. Het geluid klinkt vol en de bass komt voldoende naar voren. Ook zijn vijanden tijdens een potje Call of Duty vanuit alle hoeken te horen en klinken de dialogen helder. Tijdens de speelsessies waarbij ik met vrienden in een party zat, hebben zij mij ook prima kunnen verstaan. Geluid met heel weinig decibels wordt al onderdrukt bij je teamgenoten en het geluid dat wel doorkomt, is gewoon helder en zonder achtergrondruis. Wel is het zo dat het geluid in geen enkel opzicht er echt bovenuit springt. Niet tijdens het gamen, met muziek of op tijdens het kijken van een film. In principe geen ramp, maar voor de echte audiofiel onder ons is dit een koptelefoon met te weinig om het lijf.

Voor het gemiddelde en niet al te spannende gebruik is deze headset absoluut aan te raden. Het product is zijn geld waard, maar het oogt wel wat goedkoop en fragiel. De geluidskwaliteit is in principe prima, maar blijft eentonig. De frequentie tussen hoge en lage tonen reikt niet erg ver. De headset paste mij erg goed en ik kon hem dan ook voor uren dragen zonder me ergens aan te irriteren, maar daar moet wel bij gezegd worden dat de koptelefoon niet heel uitgebreid verstelbaar is.

De headset gaat voor € 49,99 over de toonbank en is sinds 2016 verkrijgbaar.

+ zachte kussens op de oorschelpen
+ goed verstaanbaar door de microfoon