Van de Call of Duty-games werden World at War en Black Ops 1 t/m 3 ontwikkeld door Treyarch. Logisch dat ze dan ook Black Ops 4 voor hun rekening nemen, maar komen de flinke veranderingen de game wel ten goede?

Door: Maarten van Steijn

De Call of Duty games worden ontwikkeld door Treyarch, Infinity Ward en Sledgehammer Games en uitgegeven door Activision. Dit jaar was Treyarch weer aan het roer. Treyarch is verantwoordelijk geweest voor de razendpopulaire CoD: World at War, Black Ops 1 tot en met 3 (inclusief alle DLC) en nu dus Black Ops 4. Treyarch is in 1996 opgericht en werd sinds 2001 eigendom van uitgever Activision. Zij brengen met Black Ops 4 een aantal flinke veranderingen met zich mee, maar komt dit de game wel ten goede..?

Drie uitgebreide elementen
Black Ops 4 is het eerste Call of Duty deel zonder singleplayer. De game leunt nu drie verschillende aspecten: de welbekende multiplayer, de Zombie- en Blackout-modus. Deze drie uitganspunten zorgen voor een sterke basis binnen dit deel. Hordes aan zombies neermaaien en jezelf op hoog tempo door multiplayer heen potjes knallen kennen Call of Duty kenners inmiddels wel kennen, maar Blackout is nieuw. Althans, niet helemaal. Het concept ‘Battle Royale’, waar Blackout een variant op is, zien we onder anderen al terug in games als Fortnite en PlayerUnknown’s Battlegrounds. Uiteraard kunnen we weer aan de slag met een heel arsenaal aan wapens, perks (extra’s) en tientallen soorten camouflage om vrij te spelen. Binnen de wapencategorieën hebben we nu ook ‘tactical’. Dit type rifles zijn goed voor de lange afstand en vaak niet volautomatisch; dus preciezer. In de specialists zit echter weinig vernieuwing ten opzichte van Black Ops 3.

Multiplayer
De multiplayer varieert van de standaarddingen als Team Deathmatch, Capture the Flag en Domination tot aan de allernieuwste variant, Heist. Met deze gamemode moeten twee teams een zak met cash naar een extraction point zien te verplaatsen. De game telt (vanaf de release) veertien maps, waarvan er tien nieuw zijn en vier maps uit oudere Black Ops delen afkomstig zijn. Summit, Jungle en Firing Range uit Black Ops 1 verschijnen weer en Slums uit Black Ops 2. De maps zijn naar mijn idee wel wat groter en meer uitgestrekt ten opzichte van de vorige delen. Inmiddels heb ik alle maps al meerdere keren voorbij zien komen tijdens mijn speelsessies en een aanzienlijk gedeelte van de strijd vond plaats op grotere afstanden. Wat mij betreft een positieve vooruitgang: het stuurt de matches naar een wat meer tactische aanpak. Wat ook bijna normaal aan het worden is bij de Call of Duty games, zijn de serverproblemen bij launch. Wonderbaarlijk genoeg had ik hier op release heel weinig last van. Ik werd snel in een match geplaatst en ben de eerste week nog maar enkele keren uit de server gegooid. Al met al is multiplayer snel en bombastisch zoals we dit kennen van de reeks, maar met een wat grotere nadruk op het tactische element.

Zombies
Van oorsprong ben ik nooit echt weg geweest van de Zombie-mode. Men zegt ook wel dat je òf multiplayer speelt, of Zombies. In mijn geval is dat overduidelijk multiplayer. Bij launch krijgen we een drietal maps tot onze beschikking, namelijk IX, Voyage of Despair en Blood of the Dead. De zombie maps zitten weer vol met uitdagingen en verborgen interacties voordat we bij de Big Boys wapens en de Mystery Box kunnen komen. In essentie leuk, maar Zombies speel ik toch vooral voor de eenvoud van het overleven tussen hordes aan ‘Undead’ en niet zozeer voor het oplossen van puzzels. Voor je namelijk eenmaal alle benodigde taken binnen de map voltooid hebt, ben je alweer twee potjes multiplayer verder. Wel kan ik begrijpen dat het extra voldoening geeft wanneer je mysteries achterhaald hebt en mag rondrennen met de legendarische Hammer of Valhalla. Dit in combinatie met de vrij te spelen elixers (een soort power-ups) voel je je toch wel een eindbaas tegenover de golf aan ‘undead’.

Blackout
Tja, Call of Duty wint nou eenmaal geen prijzen voor de meest innoverende game-reeks. Toch voegt elke developer keer op keer weer een extra element toe waar ik als CoD-fan mijn nieuwsgierigheid weer niet aan kan onttrekken. Deze keer is dat de gamemode Blackout. In Blackout word je met ongeveer 80 man (verschilt per match) met een vliegtuig boven een uitgestrekt, groot gebied gedropt. Jij kiest zelf op welk moment je het vliegtuig uit springt om vervolgens je parachute uit te klappen en ergens te landen. Vanaf het moment dat je als speler voet aan de grond zet, is het een race tegen de klok op zoek naar dikke wapens, armor, health packs en ander geschut. Binnen Blackout kun je ervoor kiezen om ieder voor zich te spelen, in duo’s te werk te gaan of als squad (maximaal vier man) een meer tactische aanpak te benaderen, Uiteindelijk komt het erop neer dat je moet overleven in een steeds kleiner wordend gebied. Degene die als laatste over is wint de match. Een toffe gamemode die al enige tijd razend populair is en zeker binnen het straatje van Call of Duty past. Wel ben ik benieuwd of het hierbij blijft, of dat de Blackout-mode nog een staartje gaat krijgen in aankomende delen.

Naast de tientallen titels die ik jaarlijks speel, blijf ik (op enkele delen na) altijd weer terugkomen bij de Call of Duty franchise. Het is vrij simpel en hersenloos vermaak en ideaal om met vrienden te spelen. Deze game doet in veel gevallen alleen wel weer hetzelfde en draait nog steeds op dezelfde oude engine, waardoor de game op grafisch opzicht geen pareltje is. Maar het schrappen van de (niet-populaire) singleplayer en het toevoegen van een Battle Royale modus doet de serie goed. Treyarch heeft weer kwaliteit op de plank gelegd!

Prijs en beschikbaarheid
Ik heb de game op de Playstation 4 gespeeld, hiervoor moest ik 50GB aan data downloaden. Call of Duty Black Ops 4 is op 12 oktober 2018 uitgekomen voor de Playstation 4, Xbox One en pc. De game gaat over de toonbank voor € 59,99 voor de consoles en is voor € 49,99 verkrijgbaar voor de pc.
Benieuwd naar de look en feel? Bekijk de trailer van Call of Duty Black Ops 4 op het YouTube-kanaal van PC-Active:

Plus- en minpunten
+ Blackout is een waardige toevoeging