Zoek je een smartphone die juist hele goede foto’s maakt, dan moet je in een andere vijver vissen.

Door: Wouter Nijsen

Een telefoon met een bovengemiddelde camera hoeft echter niet enorm duur te zijn. Ook smartphonecamera’s hebben de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. De tijd van de compactcamera’s ligt dan ook achter ons, maar welke telefoons maken nou de allerbeste foto’s?

Niet alleen megapixels

Veel mensen maken de fout door zich blind te staren op het aantal megapixels van een camera. Dat aantal zegt wel iets, maar lang niet alles. Een Sony-telefoon met een 23 megapixel-camera maakt bijvoorbeeld niet per se betere foto’s dan de 12 megapixel-lens van de iPhone.

Het is niet enorm moeilijk om aan de hand van een specificatielijst te zien of een toestel met een goede camera is uitgerust. Kijk of je het diafragma kunt vinden, dat je herkent aan de cijfers f/x.x. Hierbij geldt: des te lager het cijfer, des te beter de camera is. Een camera met een diafragma van f/1.8 laat namelijk meer licht binnen dan uitvoering met f/2.0. Doordat de lens meer licht opvangt, zien foto’s er in het donker beter uit. Ook bij frontcamera’s is een hoger diafragma (en dus een lager cijfer) vaak gunstiger.

00 Smartphone fotografie

Dubbele camera

Misschien heb je wel gemerkt dat steeds meer toestellen een dubbele camera hebben. Met de tweede lens wordt extra functionaliteit toegevoegd, al verschilt het per fabrikant waar de lens precies voor dient. De iPhone zet de tweede camera in voor een fraai scherptediepte-effect, LG kiest voor een groothoeklens, en bij Huawei-toestellen is de tweede lens er om monochrome beelden te schieten. Een dubbele camera is vaak ook in staat om meer licht op te vangen, simpelweg omdat er een extra lens is.

De extra cameralens maakt het fotograferen overigens niet veel moeilijker. Fabrikanten voegen doorgaans een aantal extra opties toe aan de camera-app, die stap-voor-stap uitleggen hoe je gebruikmaakt van de extra lens. Bij een Huawei-toestel schakel je bijvoorbeeld met één swipe naar de zwartwit-modus, terwijl Apple de gebruiksvriendelijke Portretstand biedt.

Nog meer lenzen

Dan zijn er ook nog opzetlenzen die je op een smartphone kunt zetten. Die zijn handig voor fanatieke fotografen, maar niet essentieel. Met apps uit de App Store of Play Store kun je de camerafunctionaliteit uitbreiden, door bijvoorbeeld een fisheye-effect toe te voegen. Hierdoor lijkt het alsof de randen van een foto worden vervormd. Dit effect boots je dus in feite na, maar het ziet er beter uit wanneer je een aparte lens gebruikt.

Waar smartphonecamera’s meer moeite mee hebben, is het fotograferen van objecten die heel dichtbij staan. Probeer zelf maar eens met je telefoon een foto van je oog te maken: tot een bepaald punt kun je goed scherpstellen, daarna wordt het wazig. Een zogeheten macro-lens kan hierbij helpen, al is het focusgebied met zo’n lens wel kleiner. Dat wil zeggen dat je als je iets te dichtbij (of juist te ver weg) komt, het beeld weer onscherp wordt.

Ook interessant zijn groothoeklenzen die je op je smartphone kunt klikken. Hiermee maak je simpelweg wijdere shots, waardoor je meer in één keer op beeld zet. Wel is het goed om de instellingen van je smartphone te checken, want sommige toestellen hebben deze functie al ingebouwd.

Goede camerasmartphones

Een spiegelreflexcamera zal de smartphone voorlopig niet vervangen, omdat er simpelweg te veel verschil is tussen de gebruikte lenzen. Hierdoor leg je - vooral in het donker - meer scherpte vast met een spiegelreflex, terwijl er ook meer opties zijn om de ‘ultieme’ foto te maken. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de witbalans, sluitertijd en iso-waarde. Bovendien kun je met zo’n camera beter focussen, zodat je bijvoorbeeld een bokeh-effect (scherptediepte) aan je kiekjes toevoegt. Daarvoor zijn smartphones op dit moment vooral van softwarematige trucjes afhankelijk.

Galaxy S8 2

Samsung Galaxy S8

PCA beste koop 298

iPhone X 2 Iphone X

PCA best getest 298

Huawei Mate 10 Pro 2

Huawei Mate 10 Pro

Wel zijn er natuurlijk een aantal telefoons die zich met hun camera echt onderscheiden. De beste voorbeelden hiervan zijn de iPhone X, Samsung Galaxy S8 en Huawei Mate 10 Pro. Deze toestellen hebben niet alleen een bovengemiddelde camera, maar behoren ook tot de beste smartphones in het algemeen. Die combinatie doen ze boven de concurrentie uitsteken.

4K en hdr

De telefoons beschikken tevens over twee belangrijke functies: 4K-video’s schieten en hdr. Met hdr, dat staat voor ‘high dynamic range’, zorg je dat beelden een beter contrast en diepere kleuren hebben. Dat resulteert in beelden die er levendiger uit zien. Hdr helpt ook om foto’s wat op te fleuren, wanneer je bijvoorbeeld op een regenachtige en grijze dag fotografeert.

Dan is er ook nog 4K-video, een optie die al langer door smartphones wordt ondersteund, maar nu pas meer nut krijgt. Zeker als je een thuis een 4K-scherm gebruikt, zie je het verschil met full-hd-video’s duidelijk. De iPhone X, Samsung Galaxy S8 en Huawei Mate 10 Pro schieten alle drie in 4K. Fijn is dat de smartphones niet snel warm worden als je de functie gebruikt. Bij veel (oudere) smartphones is dat wel anders.