De gamesindustrie zit in de lift: welke ontwikkelingen zijn hier verantwoordelijk voor?

Misschien is het je al weleens opgevallen, maar het gaat zeer goed met de gamesindustrie. Nog nooit stond de voorpagina van YouTube zo vol met filmpjes van online games. De reden hierachter is dat er veel geld valt te verdienen met het spelen en uitzenden van games. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door nieuwe innovatieve technieken en nieuwe verdienmodellen voor deze ‘streamers’. Sommige streamers doen het zelfs zo goed dat ze daadwerkelijk rijk worden van hun hobby. De gamesindustrie zit niet stil en dit geldt zowel voor de kant van de ontwikkelaars als aan de kant van de gamer zelf.

De verschillende verdienmodellen voor ontwikkelaars nemen toe
De tijd dat ontwikkelaars van grote games duizenden cd’tjes in de winkels plaatsen, ligt al lang achter ons. Natuurlijk zijn er nog steeds veel grote bedrijven die dit doen, echter komen er een hoop nieuwe inkomstenbronnen bij. Een bekend voorbeeld hiervan is het bekende voetbalspel FIFA. De uitgever van FIFA brengt ieder jaar een nieuwe editie uit die vervolgens in de winkel belandt. Sinds een paar jaar heeft FIFA hier een nieuwe optie aan toegevoegd, spelers van het spel kunnen namelijk ook in-game aankopen doen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om punten te kopen, deze punten kunnen in het spel worden gebruikt om pakjes met voetbalspelers te kopen. Door dit verdienmodel toe te voegen, is het spel dus veel winstgevender geworden voor de ontwikkelaars van FIFA.
Een ander voorbeeld is de enorme trend Fortnite. Dit spel is een enorm succes geworden door het concept en het verdienmodel erachter. De ontwikkelaars van Fortnite hebben een totaal ander inkomstenmodel gebruikt dan dat voorheen gebruikelijk was. Door het spel gratis uit te brengen, heeft het enorm snel marktaandeel veroverd. Het verdienmodel van Fortnite rust hem in de aankopen die de spelers in-game doen. Door een groot aanbod aan in-game items aan te bieden, besteden de spelers van Fortnite gemiddeld een aantal tientjes per jaar. Mede door dit verdienmodel is Fortnite uitgegroeid tot één van de grootste games momenteel.

Het ontstaan van de eerste generatie brood-gamers
Niet alleen gaan de ontwikkelaars achter de games er op vooruit, ook ontstaat er door diverse ontwikkelingen de eerste generatie brood-gamers. Dit zijn de gamers die een zakcentje verdienen door simpelweg hun hobby uit te voeren.
Door de komst van bekende platformen zoals Twitch en YouTube is het voor gamers mogelijk om geld te verdienen door uit te zenden hoe zij een spel spelen. Bij Twitch is het de bedoeling dat streamers hun spel live uitzenden. Mensen kunnen gratis meekijken, maar ook kunnen zij geld doneren aan de speler. In sommige gevallen wordt dit zo massaal gedaan dat de streamer hier daadwerkelijk veel geld aan kan overhouden. Bij YouTube kunnen gamers geld verdienen door een filmpje van hun game online te zetten. Wanneer kijkers dit filmpje willen bekijken, krijgen zij ook advertenties te zien. De adverteerder betaalt hiervoor geld aan YouTube en een deel van dit geld gaat naar de gamer die zijn filmpje op YouTube heeft geüploaded.

Virtual Reality en Augmented Reality
Twee ontwikkelingen die de game-industrie verder in ontwikkeling brengen, zijn VR en AR. Virtual Reality omdat het compleet nieuwe omgevingen kan creëren of droomscenario´s ´waar´ kan maken. Augmented Reality omdat het, net zoals bij Pokemon Go, een speels aspect aan de realiteit kan toevoegen. Geen wonder dus dat deze twee fenomenen steeds belangrijker worden. Niet alleen in de game-industrie, maar ook in de iGaming-industrie. Dit is namelijk ook een industrie waar grote concurrentie heerst en daarom constant geinnoveerd moet worden. Expert op dit gebied, Onlinecasino.nl, voelt deze druk ook. Spelontwikkelaars zitten niet stil en blijven nieuwe spellen ontwikkelen. Ook voor de Nederlandse markt, ondanks dat het aanbieden ervan nu niet legaal is. Onlinecasino.nl laat echter weten dat dit wel nodig is, omdat zodra de Wet Kansspelen op Afstand goedgekeurd wordt, de Nederlandse iGaming-branche nog verder zal toenemen.

Foto PCactive.nl