Ik heb sinds de ledenvoordeelactie van HCC een abonnement bij VPN Nederland. Ik merk alleen dat het werken met Outlook problemen geeft wanneer ik thuis met VPN verbonden ben.



E-mails binnenkrijgen en versturen gaat met behoorlijk wat vertraging en het versturen van bijlagen lukt al helemaal niet. De uitgaande mail blijft hangen in Postvak Uit en wordt pas verzonden nadat ik de VPN heb uitgeschakeld. Ik heb mijn probleem voorgelegd aan de VPN-provider, maar die zegt dat ik hiervoor bij mijn internetprovider KPN moet zijn. Ook bij de helpdesk van KPN en het forum kom ik echter niet verder. Kunt u me helpen? 
Joost V.

vpn 1

Een VPN heeft meerdere doelen: 

  • Het versleutelen van data zodat de onderschepping van persoonlijke gegevens wordt bemoeilijkt. Denk aan internetgebruik vanuit publieke ruimtes zoals hotels en cafés.
  • Het is een middel om je als gebruiker achter te verschuilen, omdat een VPN-server op een willekeurige locatie kan worden gekozen zodat je eigen persoons- en locatiegegevens niet direct zijn te herleiden.
  • Je kunt er ook voor zorgen dat er juist wel gezien wordt dat je in Nederland bent of een ander land, voor bijvoorbeeld een tv-uitzending of een streamingdienst.
  • Het leveren van extra beveiligingsdiensten, maar dat is wel afhankelijk van de extra dienstverlening van de betreffende VPN-provider. 

Als het internetverkeer via VPN-servers loopt, zal dat, afhankelijk van de VPN-server gekozen in een bepaald land, een omweg maken en mogelijk ook beperkingen tegenkomen met betrekking tot het datatransport en de capaciteit.  
Voor veel toepassingen is het niet nodig om een VPN te gebruiken omdat de gegevens al versleuteld zijn. Denk aan HTTPS-webverkeer, e-mailverkeer en dergelijke. Bij gebruik van internet moet bij bepaalde sites worden ingelogd en wordt met cookies je profiel bepaald. Daarbij helpt een VPN dus ook niet om je onzichtbaar te maken. 
Ook mailverkeer is dus al versleuteld en er wordt gebruikgemaakt van toegangsautorisatie. Het heeft dan ook geen zin om mailverkeer via een VPN-server te laten lopen. Je mailverkeer zal beperkingen en zelfs blokkades ervaren, daar niet elke mailserverprovider ervan gecharmeerd is om mail te ontvangen via VPN-servers. Denk daarbij aan het weren van spammers. De oplossing is dus: schakel de VPN-verbinding (tijdelijk) uit als je wilt mailen. 
De VPN hoeft eigenlijk alleen maar actief te zijn voor communicatie waarbij je je persoonlijke gegevens en locatie niet prijs wilt geven. De VPN zou dus standaard uit kunnen staan en alleen geactiveerd kunnen worden als je bijvoorbeeld bestanden downloadt vanuit Usenet of via Torrents. Als je de VPN voor al het dataverkeer aan laat staan, dan verlaag je daarmee ook aanzienlijk het effectief gebruik van de bandbreedte die je afneemt van je provider. Dat is toch ook zonde van het geld dat je voor die bandbreedte betaalt. 
Split tunnel 2Als de client-software van de VPN-provider dat ondersteunt, kan eventueel een split-tunnel worden gecreëerd (zie afbeelding hierboven). Daarbij kun je aangeven welk verkeer, dus e-mailverkeer, niet via de VPN moet lopen. Met een split-tunnel kies je dus zelf welk deel via de beveiligde tunnel loopt en welk deel direct toegang heeft tot het internet. Navraag bij VPN Nederland leert echter dat zij split-tunneling (nog) niet ondersteunen.