De nieuwste social mediahit is Clubhouse, dat vooralsnog alleen beschikbaar is in de App Store voor de iPhone. Wat is Clubhouse en waarom is het zo populair?

Inmiddels zijn er veel social mediaplatformen waarop je de nodige uren kunt doorbrengen, zoals Facebook, Twitter, Instagram en Tiktok. In korte tijd is echter Clubhouse heel populair geworden, vooral onder mannelijke jongeren. Lees hier wat Clubhouse is en waarom het zo populair is.

De meeste social mediaplatformen gebruiken hun eigen medium: zo vind je op Instagram foto's, op Twitter vooral geschreven tekst en op TikTok video's. In maart 2020 werd Clubhouse gelanceerd door grote ondernemers uit Silicon Valley (VS) en deze app richt zich op communicatie via gesproken tekst. In eerste instantie werd het vooral gebruikt door bekende mensen en (rijke) ondernemers.

Clubhouse: wat is het?
Als je lid bent van Clubhouse (dat kan alleen via een uitnodiging), kun je een virtuele kamer betreden om mee te luisteren of deel te nemen aan een livegesprek over een specifiek onderwerp. Je luistert dus naar dus naar een podcast, maar wel met het verschil dat het live is en dat je kunt deelnemen aan dat gesprek. Bovendien hebben maar maar maximaal vijfduizend mensen toegang per kamer toe en kun je dus ook niet terugluisteren. Daarnaast zien de 'gespreksvoerders' wie er meeluistert en bepalen wie wel mee mag praten en wie niet.

Populair
Het is de die exclusiviteit die Clubhouse zo populair maakt en vooral nadat Elon Musk er een openbaar interview hield. Hoewel Clubhouse in het begin voornamelijk werd gebruikt door experts, is de app voor jongeren in deze coronatijd extra interessant: zij spreken elkaar vooral op straat, in het clubhuis of de voetbalkantine, maar dat kan nu bijna niet of helemaal niet en is daarom een interessant sociaal alternatief. Volgens onderzoek van MeMo² gebruiken nu ruim 1 miljoen Nederlanders Clubhouse en met een maandbereik van meer dan 8 procent zijn met name de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle adoptie van het audioplatform. Vijf procent van de Nederlanders zegt wekelijks actief te zijn en 2 procent is dagelijks al met de app in de weer.

Clubhouse app store