De nieuwe Star Wars Squadron is de Star Wars-vlieggame waar fans al jaren naar uitkijken. Lees hier de review van Star Wars Squadron en of het de adviesprijs van € 39,99 waard is. 4 sterren

Annick Moerland-Voorderhaak

Star Wars Squadron is de nieuwe game uit het Star Wars-universum en richt zich volledig op spannende luchtgevechten in de welbekende iconische Starfighters uit de serie zoals de X-Wing en TIE fighter. Dat maakt het anders als haar voorgangers uit de Star Wars Battlefront-serie. Het spel werd ontwikkeld door Motive Studios en uitgebracht door Electronic Arts op 2 oktober 2020 en is beschikbaar op de PS4, Xbox One en pc, waarbij wij in deze review uitgaan van de PS4-versie. Het is te spelen in een singleplayer campagne-modus, online mulitplayer competitief (tegen elkaar) en een online multiplayer Co-op waarin meerdere spelers samen missies kunnen volbrengen.
Het verhaal speelt zich af vlak na de Return of the Jedi en na de gewonnen slag bij Endor. Je kruipt afwisselend in de huid van een piloot van de kant van het Empire of de Rebellenalliantie waarmee je het verhaal beleeft. Het verschil in perspectief is een leuke touch, maar verder is er eigenlijk geen binding met het personage welke je aan het begin van het spel kiest.

May the VR Be With You
Waarin Star Wars Squadrons vooral spectaculair uit de verf komt, is in virtual reality, omdat het simpelweg erg goed leent voor space combat. Niet gehinderd door beperkingen in de ruimte, kun je geheel vrijelijk rondvliegen en dat voelt heel natuurlijk aan. Het geeft je bovendien veel meer het gevoel dat je in de game kunt kruipen en er zelf een onderdeel van uit gaat maken. De cockpit geeft je het gevoel dat je zelf in de starfighter zit. Denk hierbij dat je jezelf ronddraait om de hele cockpit te kunnen inspecteren, en de controls levensecht bij je in de buurt zitten. Natuurlijk is het geen must om de game in VR te spelen, maar het is naar mijn mening wel de beste manier.

Single Player Campaign
In het begin is het vooral wennen aan de besturing en kunnen de mogelijkheden heel overweldigend overkomen. Dat is natuurlijk met elke game, maar dat went al snel. Hoewel de campagne erg kort is, is er genoeg uitdaging om je te onderscheiden. Zo zul je moeten nadenken over welk type starfighter dat je wil kiezen en hoe je de statistieken van de schilden (bescherming voor, midden of achter), kracht van je motoren, lasers, gaspedaal en natuurlijk niet te vergeten het aanpassen van je schip met verschillende onderdelen, zoals kanonnen en motoren. Elk ander type schip geeft je weer een andere ervaring en dat maakt de spelbeleving leuker. Wat ik een gemiste kans vind, is dat er geen link gemaakt wordt met de keuze van je personage en dit van invloed laat zijn op je vliegkunsten.
Tussen de missies door breng je tijd door in de hangar, waar je jouw starfighter kan inspecteren, kan praten je met teamgenoten of wordt bijgepraat tijdens missie briefings. Dat geeft aan de ene kant een mooie afwisseling om bij te komen van je wervelende luchtgevechten, maar aan de andere kant mist het wel wat diepgang. Zo zijn de gesprekken met je teamleden eenrichtingsverkeer waardoor het wat gekunsteld aanvoelt.
Ook bekroop mij al snel een gevoel van 'meer van hetzelfde'. Hoewel de missies vermakelijk zijn en grafisch spectaculair te noemen, was het toch vaak weer een gevecht met andere schepen.

Multiplayer Dogfights en Fleet Battles
Naast de single player-modus is er ook een beperkte multiplayer beschikbaar. De keuze hierin is 5 tegen 5 in Dog Fights of Fleet Battles. De laatste modus zal het meest uitdagend voorkomen, omdat je dan kunt samenwerken met je teamleden en het meer strategie en planning vereist om het vlaggenschip van je tegenstander neer te halen. Hoe dit in de praktijk zal uitpakken, hangt echter af van de match van je teamleden en of er überhaupt wel met elkaar gecommuniceerd wordt of geluisterd. Daar zit dan meteen de valkuil in. De Dog Fights voelt dan weer meer als de campagnemodus aan, waar de opdracht is zoveel mogelijk tegenstanders neer te halen en komt de replay value van het spel niet ten goede. Ook niet omdat de keuze van je star fighter feitelijk wordt beperkt in de snellere toestellen (Fighter en Interceptor), omdat de trage toestellen (Bomber en Support) hier simpelweg niet tot recht komen.
Een fijne bijkomstigheid is trouwens dat deze multiplayer cross play ondersteunt. Je kunt daarom tegen iedereen spelen ongeacht of het spel gespeeld wordt op de PS4, Xbox of pc.

Ik heb dit spel zelf gespeeld op de PS4 zonder VR en in combinatie met de VR. Zoals gezegd is het spel grafisch een lust voor het oog, maar is het zeker geen game waar je uren en uren zoet mee zult zijn. De lengte zal afhangen van de gekozen moeilijkheidsgraad en of je bereid bent om optionele doelen uit te voeren tijdens missies. Replay value is naar mijn mening bescheiden, maar dat kan je misschien ook niet verwachten van een spel met adviesprijs van € 39,99. Gelet op de prijs is de geboden content van het spel in ieder geval te billijken.

Star Wars Squadron
Adviesprijs PS4-versie: € 39,99
VR: 4 sterren  Niet-VR: 3 en half sterren