*

Boete voor Stichting Thuiskopie: € 800.000 - PC-Active

Boete voor Stichting Thuiskopie: € 800.000
door Mark Gamble op donderdag, 30 november 2006 01:00   
Stichting De Thuiskopie is gisteren veroordeeld tot een schadevergoeding van € 800.000. De stichting werd beschuldigd van concurrentievervalsing.

Twintig procent van de opbrengsten van de thuiskopieheffing op blanco informatiedragers zoals cd's en dvd's, werd door de Stichting de Thuiskopie terugbetaald aan de fabrikanten van de dragers. De voorwaarde was wel dat de fabrikant lid moest zijn van de STOBI, de Stichting Overlegorgraan Blanco Informatiedragers. Deze deal werd echter geheim gehouden, waartegen fabrikant Imation protest aantekende. Imation trad in 2004 tot de STOBI toe en ontdekte dat het bedrijf al jaren meer betaalde dan concurrenten die al lid waren van deze branche-organisatie. 

Imation staakte hierna de betalingen aan de Stichting de Thuiskopie en kreeg hierdoor een rechtzaak voor de kiezen. De rechter gaf Imation gisteren echter op alle punten in het gelijk. De genoemde overeenkomst kwam volgens de rechter neer op concurrentievervalsing en de stichting moet nu de twintig procent korting met terugwerkende kracht aan Imation uitbetalen. Kosten: € 800.000.

De uitspraak valt tevens op het moment dat STOBI samen met de branche-organisaties Fair en ICT~Office, uit het SONT-overleg is gestapt. Zij vonden de geplande heffing op mp3-spelers en harddiskrecorders onduidelijk, onrechtvaardig en oncontroleerbaar. Volgens hen is een kopieerbeveiliging een veel betere methode om het illegale kopiëren tegen te gaan. Nu Stichting de Thuiskopie en de STOBI overhoop liggen, wordt de kans groter dat ook andere cd- en dvd-fabrikanten het recht op de STOBI-korting zal afdwingen. De Stichting de Thuiskopie zal de komende tijd waarschijnlijk miljoenen moeten terugbetalen.

reacties (10)
  • Jan
    Wat een ramp is die stichting. Met dit soort afspraken verlies je wel 't vertrouwen
  • John
    En waar gaan ze dat allemaal van betalen, juist de consument. Lekker van te voren over de gevolgen nagedacht.
  • Aat
    Stichting Thuiskopie is een niet te controleren wangedrocht geworden. Ooit op ide
  • Benter
    SONT en Stichting Thuiskopie beginnen steeds meer te lijken op een criminele organisatie. Ik hoop dat de politie, NMA en N. Kroes snel een onderzoek instellen.
  • Mari
    Leuk dat Imation dat geld terug krijgt de vraag is alleen wanneer krijgt de consument het geld terug van de CD en DVD's die worden gebruikt om eigen foto's, werkbladen, brieven met andere woorden het opslan van je eigen werk terug.
  • Freek
    Waarom valt de cassette nog onder de thuiskopievergoeding.
    Die is toch al lang van de aarde verdwenen!!
    Wie kopieert er nu nog muziek op een cassette.
    De MCmoet onmiddelijk van de lijst worden geschrapt.
    Wie gaat dat regelen? Den Haag???
  • chazz schindler  - stichting Thuiscopie
    Het is een eerlijk initiatief die thuisheffing, er wordt maar gecopieerd. Alleen de mastereigenaren (de independents) en artiesten die niet aangesloten zijn bij de NVPI krijgen hier niets van, dus vind ik dat zolang dit niet geregeld is zij geen thuiscopie moeten betalen of een deel krijgen uit de pipeline bij hun evt. aanmelding. chazz@iam.nl
  • ikke
    Die artiesten die al zakken vol geld verdienen aan de verkoop van hun muziek krijgen dus nog wat extra (zak)geld via stichting thuiscopy als ze lid zijn van de NVPI?
    En hoe zit het dan met al die buitenlandse artiesten?
    Als je de cd's alleen gebruikt als backup van open source programma's krijg je dus geld terug als je als niet artiest lid wordt van die NVPI, mmmmmh.
  • Franz  - Heffing
    Het is geen probleem als de artiesten geld krijgen voor hun werk. Maar al die platenbazen met dikke auto's, die krijgen meer dan de artiesten van iedere verkochte CD, dat is belachelijk. Zolang er geld aan de verkeerde strijkstok blijft hangen koop ik alleen CD's bij live concerten.
  • wattje  - de kleine leverancier is de klos...
    Ik heb het volgende probleem. Ik als eigenaar van een computerwinkel/eenmanszaak bestelde onze CD's e DVD's al jaren bij Opus Suplies, eerst in Nederland , en later via Duitsland toen ze daarnaar toe zijn verhuisd. Reden van de verhuizing was dat de wet van Thuiscopie in 2005 werd aangenomen.
    Nu heeft deze Stichting in het verleden 3 rechtszaken aangaande levering naar Nederland verloren, en eind Juni 2011 hebben zij via het Europese Hof deze zaak gewonnen. Nu blijkt dat Opus van al de leveranciers waar ze aan geleverd hebben , gegevens hebben doorgestuurd naar Thuiskopie. Thuiskopie heeft ons nu een aangetekend schrijven gestuurd of wij met terug werkende kracht de heffingen alsnog willen betalen. Dit houdt voor ons als eenmanszaak in, dat we ongeveer 76.000 euro moet betalen . Dit geld hebben wij nooit geïnd bij de klanten omdat we nooit heffingen hebben doorberekend.
    Nu heb ik geprobeerd mijn rechtsbijstandsverzekering in te schakelen om mij hier te ondersteunen c.q te adviseren, maar helaas…… de kleine letters, [Industriële-/intellectuele eigendomsrechten
    In 3 lid 5 van onze voorwaarden is gesteld dat geen polisdekking wordt verleend voor geschillen over industrieel of intellectueel eigendom, zoals auteurs-, kwekers-, octrooi- of merkenrecht en handelsnaamrecht. In uw geval gaat het om een geschil over auteursrechten. Om deze reden komt polisdekking helaas te vervallen.]
    Nu heb ik de volgende vragen .
    1 ik neem aan dat er meerdere dealers zijn die dezelfde probleem hebben. Is u hier iets van bekend?
    2 is het reëel dat zij alsnog de leverancier en niet Opus Suplies aansprakelijk stellen?
    3 kunnen ze de heffingen op terugwerkende kracht innen { aangezien ze jaren bezig waren en het volgens de toen geldende regels het wel mocht?? }

Ik denk dat vele computerbedrijven te maken hebben gekregen met het bovenstaande.
    Het is erg moeilijk om te weten wat de rechten zijn in deze. Het valt nu eenmaal niet mee om als een advocaat bekostigen vooral nu de omzet de laatste jaren zijn steeds dalende zijn en het steeds moeilijker wordt om je hoofd boven water te houden.

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."